Als er vorst aan de grond is, is het dan op mijn balkon op de 2e verdieping juist warmer of kouder?

een jaar geleden
2.6K
tinus1969
een jaar geleden
Meestal is het vlak bij de grond ‘s nachts iets kouder en overdag iets warmer dan op 1,5 meter hoogte (waar officiële thermometers staan). Op grotere hoogte daalt de temperatuur gemiddeld weer tov die op 1,5 meter.
Maar gebouwen zijn vaak weer iets warmer dan hun omgeving. Kortom, niets van te zeggen behalve meten.

Antwoorden (2)

‘Vorst aan de grond’ duidt op afkoeling door nachtelijke warmte-uitstraling. De grond koelt af, en het onderste laagje lucht dat op de grond ligt koelt mee af door geleiding. Daardoor is dat afgekoelde koude luchtlaagje relatief zwaarder geworden dan de lucht erboven. Het zwaardere luchtlaagje mengt zich dan niet meer met die iets minder koude lucht erboven, want bij vorst aan de grond is er sprake van weinig of geen wind aan de grond en dus nauwelijks warmte-uitwisseling door menging met de lucht op 1,5 of 5 of 10 meter hoogte. Als het waait ontstaat het verschijnsel ‘vorst aan de grond’ namelijk niet, want dan is er menging van lucht zodat er niet een dun extra koud luchtlaagje ontstaat.

Het koude plaklaagje lucht koelt verder mee af met de door straling voortdurend verder afkoelende grond.

De lucht op balkonhoogte (pakweg vloerhoogte van 5,5 meter, in veel gevallen nog vermeerderd met de ooghoogte waarop een thermometer opgehangen wordt) zal bij ‘vorst aan de grond’ meestal enkele graden warmer zijn dan die op klomphoogte in het gras. Mijn bron heeft het zelfs over 5 graden of meer verschil.

Het afkoelingseffect door uitstraling zou ook hier kunnen toeslaan, maar wordt op een balkon vaak tegengehouden door de onderkant van het balkon van de verdieping erboven. Balkons op een tweede verdieping horen in het algemeen niet meer bij eengezinswoningen maar bij vormen van gestapelde bouw. En indien er toch geen balkon erboven is dat de afkoeling door uitstraling kan tegenhouden, dan is er altijd nog de zijdelings uitgestraalde warmte van het gebouw zelf, en ook het feit dat het balkon op 5,5 meter hoogte ’s nachts in een warmere (minder afgekoelde) luchtlaag steekt, waardoor de op het balkon afkoelende lucht van het balkon af kan stromen en naar beneden vallen, waarbij dan omringende warmere lucht naar het balkon toestroomt.

Citaat:
“Na zonsondergang verandert de situatie. Het aardoppervlak koelt af door uitstraling, maar de lucht erboven nog nauwelijks. Als het helder weer is met weinig wind, zal de temperatuur van het aardoppervlak snel dalen. In het winterhalfjaar komt de temperatuur van het aardoppervlak dan gemakkelijk onder het vriespunt. De lucht erboven koelt echter niet zo sterk af. De temperatuur op enkele meters hoogte is onder dergelijke omstandigheden in het algemeen wel vijf graden of meer hoger dan de temperatuur vlak bij de grond.”
Bron: subsectie 4.4 van https://www.keesfloor.nl/weerkunde/4straling/4straling.htm .
Bordensteker
een jaar geleden
Trudy
een jaar geleden
Dank je wel voor je duidelijke uitleg
Het is op je balkon op de tweede verdieping waarschijnlijk warmer dan op de grond. Omdat warmte stijgt, zal de lucht op je balkon warmer zijn dan de lucht op de grond.
10 maanden geleden