Is poolijs aan het smelten?

En dan bedoel ik vooral Noordpoolijs want ik hoor tegenstrijdige berichtgeving.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ja, voor een groot deel wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja het is zeker aan het smelten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Doordat het noordpoolijs smelt wordt het er warmer en komt er water vanuit het zuiden welke geruild wordt voor koud water. Hierdoor gaat het nog meer smelten en wordt het licht meer gereflecteerd waardoor et ijs nog meer gaat smelten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En in de winter dan?
Het is aan het smelten, door de opwarming van de aarde. doordat ijs relatief licht is weerkaatst er veel licht, maar doordat ijs smelt en water relatief donker is wordt er meer licht, en daarmee warmte opgenomen, dit verschijnsel heet albedo. zo gaat het smelten van de poolkappen dus steeds sneller
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en het bevriest ook weer, het is als het weerseizoen, maar dan in een cyclus van jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op het moment zijn wij het einde van een ijstijd aan het meemaken. De aarde gaat volgens de cyclus terug naar een tropische aarde, met de opwarming van de aarde tot gevolg. Wanneer men de geschiedenis van de aarde bekijkt is deze cyclus al een paar maal voor gekomen.
Daarom de schuld van de opwarming uitsluitend op de luchtvervuiling te schuiven is wetenschappelijk niet juist.
Wel proberen ze zo ons extra belasting te laten betalen met het excuus van de opwarming van de aarde.
Dat er minder luchtverontreiniging moet zijn moeten we niet doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan maar gewoon voor onze gezondheid.
Dat het poolijs aan het afsmelten is, is een feit. maar niet 100% door de reden die men ons wil wijs maken
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik krijg al vanaf de jaren 80 bij Aardrijkskunde te horen dat we in een interglaciaal zitten dus zeker NIET het einde van een ijstijd. Hoe kom je aan die informatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bron waar je dit kunt terugvinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/IJstijd
Gezien de ijstijden en zijn tussenstadias over duizenden en tienduizenden jaren verspreid zijn moet men het begrip einde van een ijstijd ook in deze verhoudingen bekijken. Het is onmogelijk om een exacte datum vast te stellen. Dus interglaciaal kan zich ook voortdoen in een ijstijd. Ruim genomen kan het bv 10000 jaar -40° zijn dan een warmere periode van -5° en dan terug een periode van -40° en dan bv een tropische periode van +40°.
Deze veranderingen gebeuren natuurlijk niet van dag op dag maar zijn uitgespreid over langere periodes.
Momenteel zitten we zo in een periode van opwarming.
Robert