Als een hogedrukgebied ten oosten ligt van een lagedrukgebied welke richting gaat de lucht?

Meestal gaat lucht van hoge naar lagedrukgebied. Door het co ri ol us effect wordt lucht echter met de draaiing van de aarde weer naar het oosten gedreven. Hoe werkt dat uit bij een oostelijk hogedrukgebied.

2 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Bij een hogedrukgebied circuleert de lucht rond 'met de klok mee', rechtsom. Bij een lagedrukgebied is dat linksom.
Als een hogedrukgebied oostelijk van Nederland ligt, zal de lucht dus vanuit het zuiden komen.
ik heb een bron toegevoegd.
Toegevoegd op 09 januari 2022 10:21: tekst
2 jaar geleden
erotisi
2 jaar geleden
Hoe komen de luchtdruk gebieden aan verschillende draai richting?
TurfGraver
2 jaar geleden
De draairichting komt door de Coriolis effect.
Op de zuidelijke halfrond is dit dus ook andersom.
erotisi
2 jaar geleden
Ok,maar waardoor is die van de hogedrukgebied juist rechtsom? Komt dat doordat het lagedrukgebied dat linksom draait het hogedrukgebied forceert om rechtsom te draaien of heeft deze een zelfstandige draaiing?
TurfGraver
2 jaar geleden
Bij een lage luchtdruk stroom lucht van zijkanten naar centrum, bij hoge van centrum naar zijkanten. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/b6/Corioliskraftanimation.gif
Thecis
2 jaar geleden
@erotisi
https://www.sciencefocus.com/planet-earth/why-do-low-pressure-systems-turn-anticlockwise/'
de draaiing heeft dus te maken met het feit dat lucht altijd wegstroomt vanuit een hoogdrukgebied en "geforceerd" wordt in een draaiing. Op het zuidelijk halfrond is het dus dan ook precies andersom.
erotisi
2 jaar geleden
Maar hoe forceert het lage om het hoge rechtsom te draaien
Thecis
2 jaar geleden
@erotisi
Je vraag is verkeerd. Het lage forceert helemaal niets. Dat staat ook nergens. Als je de link door leest, krijg je ook een idee van wat er aan de hand is. Druk stroomt van hoog naar laag. En die stroming wordt o.a. geleid door het Coriolis effect.
Dit is een zeer ingewikkeld systeem wat behoorlijk wat begrip nodig heeft om echt goed te kunnen snappen. Door de vraag die je stelt (waarom het lage het hoge druk gebied forceert) laat je eigenlijk zien dat de basis nog niet goed begrepen is. Uiteraard aan de beantwoorders de taak om dit zo goed mogelijk uit te leggen, maar ik krijg het idee dat de informatie vanuit de links niet goed gelezen of begrepen is. Heb je de links goed bekeken?
erotisi
2 jaar geleden
Ja heb goed bekeken
Als dat de enige 2 gebieden met afwijkende druk zouden zijn, dan zou de luchtstroom van oost naar west gaan. Van hoog naar laag dus. Maar wel met een boogje door de invloed van de zon en inderdaad ook het corioliseffect.
In de praktijk zal die situatie op aarde echter nooit voor komen. Op aarde is altijd een aaneenschakeling van hoge- en lage drukgebieden. De stroom zal dus van het hogedrukgebied naar het westwaarts gelegen lagedrukgebied lopen.
erotisi
2 jaar geleden
Zou je je laatste alinea wat kunnen toelichten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Kort gezegd: er is in de praktijk altijd een lagedrukgebied ten oosten van een hogedrukgebied.
De situatie die jij schetst, met een geïsoleerd systeem, komt niet voor.