Hoe kan het dat de ene keer sneeuw blijft liggen en de andere keer niet?

Want wat is nou eigenlijk het verschil tussen gewone sneeuw en natte sneeuw?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (1)

In Nederland valt gemiddeld op 30 dagen per jaar sneeuw. Veel valt er meestal niet en meestal is het natte sneeuw. Vrijwel alle neerslag begint als sneeuw. Als de lucht op aarde koud genoeg is, smelten de ijskristallen waaruit sneeuw bestaat, niet en valt de neerslag als sneeuw of smeltende sneeuw. We kennen het Hollandse tafereel allemaal: een dik pak sneeuw en zo’n vredige stilte. Dat valt te verklaren! Sneeuw fungeert als geluidsdemper.

Sneeuw die voor het grootste deel uit water bestaat wordt natte sneeuw genoemd. In België spreekt men van smeltende sneeuw en dat geeft goed weer wat er met deze sneeuw gebeurt.

De sneeuw smelt meestal meteen en alleen als het flink sneeuwt kan zich zeker als de bodem nog koud is korte tijd een sneeuwlaagje vormen. Dat kan op grote schaal aanleiding geven tot gladheid, vooral ook omdat de temperatuur tijdens de sneeuwval tot dicht bij het vriespunt daalt. Het verkeer ondervindt zeker in natte sneeuw ook veel hinder van slecht zicht. Natte sneeuw bestaat uit veel grotere sneeuwvlokken dan droge sneeuw, waardoor het zicht meer wordt belemmerd.

Uit winterse buien die met een sterke noordwestenwind worden aangevoerd valt meestal natte sneeuw. Ook aanhoudende regen kan overgaan in natte sneeuw. Hoger in de atmosfeer begint de neerslag meestal in vaste vorm. Zodra de sneeuw door lucht valt met een temperatuur boven het vriespunt zal de neerslag smelten. Het smeltproces onttrekt warmte, waardoor de onderste luchtlaag net voldoende kan afkoelen om de regen volledig in sneeuw over te laten gaan.

Het moment waarop de regen overgaat in natte sneeuw is op de thermometer goed te volgen, omdat de temperatuur dan snel daalt. Ook door een versterkte aanvoer van koudere lucht met temperaturen rond of onder het vriespunt zal de regen overgaan in natte sneeuw en bij invallende vorst uiteindelijk in droge sneeuw.

Of sneeuw blijft liggen of niet ligt aan de omgevingstemperatuur: dus de temperatuur op de grond maar ook of er juist na het sneeuwgebied een dooiaanval komt of niet. Sneeuw valt in Nederland vooral na een koude periode voor de dooi begint (het pak sneeuw 's avonds wat 's morgens weg is) of voor de koude periode komt. Als de ondergrond dan nog nat en warm is blijft het ook niet lang liggen.

Toegevoegd na 33 seconden:
IN de bron kun je alles lezen over sneeuw.