Draait een tornado of orkaan altijd dezelfde kant op?

Draait hij aan de ene kant van de evenaar de ene kant op, en aan de andere kant van de evenaar weer de amdere kant op?

4 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Op het noordelijk halfrond draaien ze, net als alle winden, tegen de klok in. Ze worden afgebogen door de draaiing van de aarde (het Coriolis-effect). Op het zuidelijk halfrond draaien ze om dezelfde reden juist in omgekeerde richting met de klok mee.
Zie ook:
https://www.mrchadd.nl/academy/vakken/aardrijkskunde/het-corioliseffect-2