Waarom is de sterrenhemel zo helder sinds een paar dagen?

Normaal gesproken zou ik dit nooit vragen echter blijft het door me hoofd spoken.
Elke dag, al jaren zit ik regelmatig op het balkon van mijn appartement te roken.
Als het helder weer is kijk ik vaak naar de sterrenhemel. Nu is mij wat opgevallen sinds afgelopen maandag, dat de hemel igoed zichtbaar is ondanks het spreidlicht om ons heen.
De poolster is de felste ster van de hemel, en afgelopen maandag viel mij op dat deze ster een stuk feller is als voorheen. Ik zag er zelfs spreid-verlichting omheen. De rest van de sterren is ook een stuk feller. Oftewel de hele hemel is veel helderder als dat ik ooit gezien heb vanuit de stad. Ik ben gaan zoeken op google maar kan er niets over vinden.
Mijn buurman sprak ik net en die was het ook opgevallen dat de poolster feller was als voorheen.
Wij denken dat het kan komen doordat er minder uitstoot is omdat er veel minder voertuigen rijden als voorheen wereldwijd, door het coronavirus.
Iets anders zou ik niet kunnen bedenken.
Toen ik met me buurman hierover babbelde viel ons nog iets op, en zijn we even terug in de tijd gegaan, naar de maand februari.
Deze maand is behoorlijk slecht geweest veel regen en wind. Maar nog gekker elk weekend een storm, en dan op de zondag het krachtigst.
Sinds een paar dagen is het prachtig weer en opvallend rustig (windstil).
Is dit stilte voor de storm, in de figuurlijke zin dan haha. Ik vind dat er gekke en ongewone dingen gebeuren de laatste tijd.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

In een koude winter als het vriest is het heel normaal, dat de sterrenhemel extra helder is, maar nu valt het extra op. Vrieslucht is erg droog en dan heb je geen vocht en dus ook geen lichtverstrooiing. Afgelopen dagen was het bijzonder rustig en erg droog weer en dan zie je het zelfde als in een vriesnacht.
Als het vanavond helder is zie je ook Jupiter met het blote oog als een opvallend heldere “ster” aan de hemel.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
4 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat verminderd vliegverkeer ook een rol speelt. Een én-én situatie, dus...
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
En ik vroeg me af of het ook een rol meespeelt dat ik al een paar keer op tv heb gezien dat de lucht schoner wordt in een aantal geindustrialiseerde gebieden. Er is (veel) minder industrie en autoverkeer waardoor de lucht ook schoner wordt.
De zichtbaarheid van de sterren wordt voor een groot deel beïnvloed door de aanwezigheid van maanlicht. Omdat de maan deze dagen pas laat opkomt (deze week tussen 2:30 en 6:30 's ochtends) is er dus een groot deel van de nacht helemaal geen maanlicht. Daardoor zijn andere hemellichamen beter te zien.