Hoe meet je eenvoudig de hoogte van een wolk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuke vraag!

Antwoorden (1)

Visueel is dat alleen nauwkeurig in te schatten door het geoefende oog. Je kunt het meten met een Ceilometer (zie bron) dit wordt in de luchtvaart veel gebruikt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Die meet trouwens de afstand tussen de grond en de onderkant van de wolk. Als je de dikte van een wolk bedoelt, dat wordt bepaald met weerballonnen die verschillende temperatuurslagen in de atmosfeer meten, hiertussen zit een zogenaamde 'cloudlayer', maar van afzonderlijke wolken wordt de dikte niet bepaald.