Waarom bevriezen autoruiten zo snel en bijvoorbeeld ramen van een huis/gebouw/etc minder snel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
15.6K

Het beste antwoord

Het snellere bevriezen heeft te maken met warmteverlies door infraroodstraling.

Als je er voortaan op let, kun je ’s morgens vroeg zien dat de tamelijk vlak liggende voorruit en achterruit van auto’s doorgaans dikker bevroren zijn dan de zijruiten. Die zijruiten staan meer rechtop dan de tamelijk vlak liggende voorruit en bij veel auto’s ook de achterruit.
De verschillen in ijsafzetting ontstaan dan door de verschillende hoeken waaronder die glazen vlakken warmte via infraroodstraling uitstralen naar de lucht. Dan moet het wel onbewolkt zijn, althans, bij bewolkte hemel treedt ijsvorming op de autoruiten veel minder op.
Een zuiver verticale ruit (zoals van een autobus) zal ook wel wát warmte (opzij) uitstralen, maar die ruit ontvangt andersom ook weer straling terug vanaf de grond en gebouwen en bomen in de omgeving. Want ook koude oppervlakken stralen infrarood energie uit.
Hetzelfde geldt voor de verticale ruiten van een gebouw, los van de omstandigheid dat die gebouwen meestal van binnen ook warmer zijn dan een geparkeerde auto.

Als je je auto zo kunt parkeren dat de voorruit naar een gebouw toe gekeerd staat, dan zal die voorruit veel minder bevriezen dan anders.
En bij gewoon langs de stoep geparkeerde auto’s zullen de zijruiten die naar de huizen toe gekeerd staan (dus vaak de rechter zijruiten) ook veel minder of zelfs geen ijs krijgen, terwijl de andere zijkant wel bevroren is.
Als je een carport bouwt kan het dus gebeuren dat de achterruit van een hatchback alsnog bevroren raakt indien die achterruit maar net onder het dak komt. Terwijl het dak van de auto en de voorruit dan droog en ijsvrij blijven!

Tot zover de uitleg.

Ik heb hier geen Nederlandse bron voor gevonden, maar wel een paar goede antwoorden in het Engels op een verwante vraag, namelijk hoe het kan dat autoruiten ’s nachts bevriezen terwijl het weerbericht geen temperatuur onder 0 optekent: “Why does frost form on my car windows overnight, when the weather report shows the temperature never dropping down to freezing?” https://www.quora.com/Why-does-frost-form-on-my-car-windows-overnight-when-the-weather-report-shows-the-temperature-never-dropping-down-to-freezing
Van de gegeven antwoorden zijn die van 3 antwoordgevers hierbij relevant, namelijk die van Dennis O’Sullivan, Rick A. Baartman, en Andy Bradford.
Een tamelijk vlak liggende autoruit kan dus door uitstraling al bevriezen terwijl de luchttemperatuur nog een paar graden boven nul is.

Toegevoegd na 16 minuten:
Intussen ook Nederlandse bronnen gevonden!
Bordensteker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Omdat auto's 's nachts niet verwarmd worden.
6 jaar geleden
Omdat een stilstaande auto niet verwarmd wordt en een huis wel. Als je rijdt, bevriest je autoruit ook niet.