Waarom worden drukwaarden tot zeeniveau herleid voor ze op een weerkaart ingetekend worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Hoe hoger je in de atmosfeer komt, hoe lager de luchtdruk.
Dus, stel, de lucht is overal stilstaand. Dus feitelijk géén luchtdrukverschillen.
Als je dan overal op het aardoppervlak de luchtdruk zou meten, dan krijg je de hoogtekaart te zien.
Als je met de luchtdrukken wilt laten zien wáár, hoe hard, en in welke richting de wind waait, moet je óf overal op dezelfde hoogte meten (bijvoorbeeld op 8000 meter), óf je moet de drukken aan het aardoppervlak herleiden tot drukken op hetzelfde niveau.
Dat is dus wat ze doen, en het zeeniveau is daarvoor gekozen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verdisconteerd voor eb en vloed. Die zijn midden op de oceaan verwaarloosbaar, maar er zijn plekken waar het verschil meters bedraagt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even de puntjes op de i
Ik bedoel natuurlijk laag- en hoogwater. Eb en vloed zijn dalend en stijgend niveau; dus bewegingen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank je wel ! :)