Wat betekenen de halve bolletjes en driehoekjes op de weerkaart?

Vaak zie je bij het weerbericht op tv lijnen op de weerkaart waar in verschillende kleuren halve bolletjes en driehoekjes aan vastzitten.
Waarvoor dienen die tekens? En hoe moet je ze interpreteren?

Extra vraagje: zijn die lijnen (dus niet de pijlen!) de grenzen van hoge- en lagedrukgebieden, of iets anders?

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry, die extra vraag moet anders zie ik. De gekleurde lijnen zijn zo te zien niet de grenzen van hoge- en lagedrukgebieden. Maar wat dan wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Over het aardoppervlak gaan veel verschillende lucht stomen. Dit is lucht dat van een hogedrukgebeid (H op de kaart) naar een lagedrukgebied (L op de kaart) stroomt. Omdat het niet overal even warm is kan het dus zijn dan dat luchtstromen met een verschillende temperatuur met elkaar botsen.

Warmtefront (rode lijn met rode cirkeltjes):
In de meteorologie heet een botsingsgebeid tussen warme lucht en koude lucht een warmtefront. Als zo'n warmtefront voorbijtrekt gaat het mogelijk zachtjes regen. Vaak verslechterd het zicht door dat het een beetje mistig word.

Koufront (blauwe lijn met blauwe driehoekjes):
In het gebied waar de koude lucht warme lucht ontmoet ontstaat juist een koufront. Deze gaan meestal gepaard met intensievere, buiige neerslag. De wind draait dan ook plotseling.

Occlusiefront (paarse lijn met paarse cirkeltjes en driehoekjes):
Dit is eigenlijk een samenvoeging van een warmtefront en een koufront. Je ziet op de kaart dat het ontslaat als een rode lijn en blauwe lijn samen komen, dit heet het occlusiepunt. Hier valt de meeste regen! Een occlusiefront zelf vormt de kern van een depressie/lagedrukgebied (L op de kaart). Het afvoerputje van de atmosfeer. Deze geeft bewolking, veel wind het buiten de kern en mogelijk regen.

Nadat er front voorbij is wordt het meestal beter weer! De richting waar op de cirkeltjes/driehoekjes wijzen is door de beweeg richting van het front.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je duidelijke en complete uitleg!
Volgens mij snap ik het nu :-)

Andere antwoorden (2)

Driehoekjes: koufront, halve cirkels: warmtefront.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De blauwe driehoekjes op lijnen is koufront:
Dat is een storing die voorafgaat aan gemiddeld koudere lucht in de onderste lagen van de atmosfeer. Brengt op zijn minst wolken en mogelijk ook neerslag, soms met buiig karakter.
Wordt op een weerkaart voorgesteld door een blauwe lijn met blauwe driehoekjes, die wijzen in de beweegrichting van het front.
Fronten zijn verbonden aan depressies. Op sommige fronten is de temperatuursverandering markant, op andere nauwelijks waarneembaar aan het aardoppervlak.

De rode bolletjes op lijnen is een warmtefront:
Dat is storing die voorafgaat aan gemiddeld warmere lucht in de onderste lagen van de atmosfeer. Brengt op zijn minst wolken en mogelijk ook neerslag.
Wordt op een weerkaart voorgesteld door een rode lijn met rode cirkeltjes, die wijzen in de beweegrichting van het front.
Fronten zijn verbonden aan depressies. Op sommige fronten is de temperatuursverandering markant, op andere nauwelijks waarneembaar aan het aardoppervlak.

Toegevoegd na 1 minuut:
De rode en blauwe lijnen van je extra vraag ZIJN dus de warmte- en koudefronten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! (Je wordt nu niet 'Beste Antwoord', want DrDaan heeft een nóg uitgebreider antwoord gegeven)