is er een opject dat rol wrijving en schuifwrijfing te gelijkertijd uitoufend?

Toegevoegd na 33 seconden:
in de zelfde richting?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Wat dacht je van een remmende (niet blokkerende) auto ?
Thecis
6 jaar geleden
Zolang het niet blokkeert, is er alleen rolwrijving, geen schuifwrijving. Tenzij je natuurlijk de verschillende onderdelen er bij pakt. De banden oefenen rolwrijving uit en de remschijven oefenen schuifwrijving uit. En trekker bij zo'n trekwedstrijd heeft hetzelfde. Rolwrijving bij de wielen, schuifwrijving bij de balast die getrokken wordt. Van de laatste werkt de wrijving zeker weten in dezelfde richting.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Thecis
Probeer eens te remmen zonder schuifwrijving... Het klopt dat bij een niet blokkerend wiel de schuifwrijving niet maximaal is (dan zou het wiel echt gaan schuiven), maar hij is er wel degelijk ! En omdat het wiel ook nog rolt, is er ook een rolwrijving.
Thecis
6 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix
Sorry, ben nog niet helemaal overtuigd. Ik kan me nog voorstellen dat het wiel aan de grond "plakt" en dat je daardoor meer slijtage krijgt, maar bij het rollen, lijkt het me niet dat je ook aan het schuiven bent. Het afremmen met de rem zit volgens mij in de schrijfremmen, waar je inderdaad schuifwrijving hebt, maar ik zie het niet zo snel bij de banden zelf. Heb je er wellicht iets van een verwijzing waar dat beter uitgelegd wordt (ik bedoel hiermee niet te zeggen dat ik per definitie gelijk heb, maar meer dat ik het niet als zodanig beredeneer. Ik kan het mis hebben, maar dan wil ik het graag begrijpen / iets nieuws leren). Ik snap wat je bedoelt met niet-maximale wrijvingskracht. En ik kan me er ook wel wat bij voorstellen op het moment dat je een bocht maakt (in sommige omstandigheden hoor je de banden ook wringen wat zeker schuifwrijving hebt), maar heb je dat ook met rechtdoor rijden?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@Thecis
Laten we eens voluit op de rem trappen en het wiel blokkeren. Je zult merken dat de auto na enige meters tot stilstand komt. Dat kan alleen wanneer er een wrijvingskracht actief is, en dat klopt ook: dat is de schuifwrijving. Aan de schuifwrijving zit een maximum in de praktijk wordt die meestal overschreden waardoor de band over de weg schuift (vandaar de naam) Maar nu gaan we minder hard remmen... Het wiel gaat daardoor niet meer schuiven, maar zet zich nog wel af tegen het wegdek. Er is dus nog wel schuifweerstand, anders kan de auto niet tot stilstand komen. Omdat het wiel niet schuift, maar de auto nog wel vooruit wil moet het wiel gaan draaien/rollen dat levert je de rolweerstand op. Zie daar de combinatie.