Waarom zie je soms wolken achter de zon en maan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.2K
Ritsuka
6 jaar geleden
Dat is onmogelijk
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Juist,zou onmogelijk moeten zijn maar bekend verschijnsel.
TurfGraver
6 jaar geleden
"zou onmogelijk moeten zijn" nee, IS onmogelijk.
Als de zon of maan deels door de wolken kan schijnene kan het 'lijken' alsof ze achter de zon of maan staan.

Antwoorden (2)

Het kan zo lijken, maar als je weet hoe ons Melkwegstelsel in elkaar zit, weet je dat het onmogelijk is.
De maan is 384.400 km weg van de aarde, de zon is 149.600.000 km van de aarde weg.
De buitenste laag van dampkring van de aarde is ongeveer 10.000 km hoog.
Wolken zweven gemiddeld op 3-5 km hoogte: https://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/hoe-hoog-zweven-de-wolken

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is dus onmogelijk als je de afstanden ziet.

Waarschijnlijk bedoel je het effect dat de zon of maan fel is, en het sterk door lichte bewolking schijnt.
Dan LIJKT het alsof de wolken achter de zon of maan langs gaan, maar dit IS niet zo.
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Was je zomaar 59 seconden sneller dan ik...
;-)
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik moest nog even de afstanden erbij zoeken voor de volledigheid.
Zie *ziet* de wolken soms inderdaad achter de zon of de maan - maar daar bevinden ze zich natuurlijk niet.

Wat er gebeurt is dat er een zeer dunne wolk is - meestal gaat het dan om een zogeheten sluierwolk. Die sluierwolk bevindt zich natuurlijk heel gewoon in de atmosfeer, dus ver vóór de zon of de maan.

Omdat de sluierwolk zo ijl is, schijnt de zon/maan er vrijwel ongehinderd doorheen. Dat is de reden dat we de zon/maan dan gewoon kunnen zien.

Naast de zon/maan is er niets dat door de wolk heen kan schijnen. Daar zien we dus de wolk.

Op die manier lijkt het of de zon/maan voor de wolk staat, terwijl dat niet het geval is.

6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goede uitleg +
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ook dichte dikke wolken zijn zichtbaar achter de zon.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sluierwolken zijn het niet, er zijn ook duidelijke dichte wolken die achter de maan en zon zichtbaar zijn. https://youtu.be/SdojiTkJi_4 https://youtu.be/XbiO2oOitdE