wat voor weer krijg je bij een westenwind? en bij een zuidenwind en bij een oostenwind en een noordenwind ?!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (3)

Noordenwind: koude poollucht, het zal koeler worden
Oostenwind: in de winter vaak sneeuw
Zuidenwind: warme lucht, het zal wat opwarmen
Westenwind: regenachtig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een verandering van windrichting luidt vaak een verandering van het weer in. Zeker in Nederland en België waar het veel uitmaakt of de wind vanaf het droge vasteland van Europa blaast of de lucht over de vochtige Noordzee wordt aangevoerd. Een lagedrukgebied die een westen, zuidwesten of noordwestenwind met zich meebrengt zal vaak regen met zich meebrengen. Komt de wind (in de winter) van een lagedrukgebied uit het oosten of noordoosten zal het vaak sneeuw met zich meebrengen. Oosten, ZO en zuidenwinden zijn droge en in de zomer hete en in de winter koude winden. Zuidenwind brengt ook vaak warme lucht uit Zuid-Europa met zich mee. Een noordenwind koudere poollucht.

In het kort:
West - nat (zeeklimaat)
Oost - droog (landklimaat)
Noord - koud
Zuid - warm

Voor 'horrorwinters' heb je dus oostenwind en noordenwind nodig, voor 'kwakkelwinters' westenwind en zuidenwind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij westenwind is dit lucht afkomstig van zee (maritiem) en bij oostenwind lucht afkomstig van land (continentaal).

Westenwind bevat veel waterdamp en voert altijd wolken mee.

Oostenwind is droog en meestal zonder wolken.

Evenzo brengt noordenwind koude lucht en zuidenwind warme lucht.

Is de wind echter variabel, dan volgt meestal weersomslag.

En nog even voor de duidelijkheid: westenwind komt uit het westen, westeRwind komt uit het oosten.