Kun je noorderlicht zie in Nederland?

Toegevoegd na 36 seconden:
*zien

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
ronron1212
7 jaar geleden
Een heel enkele keer is het wel zichtbaar. Maar dat is heel zeldzaam.

Antwoorden (1)

Ja, heel soms. Omdat Nederland ten opzichte van de noordpool erg zuidelijk is gelegen, zullen wij noorderlicht alleen laag aan de noordelijke horizon te zien krijgen. Op 7 april 2000 is het bijvoorbeeld goed zichtbaar geweest, zie https://cdn.knmi.nl/system/updates/image1s/000/001/296/large/61842.gif?1432907359

Voorspellingen van noorderlicht of Aurora Borealis - zoals dat verschijnsel ook wel wordt genoemd - zijn moeilijk te geven, maar het KNMI probeert er wel op internet melding van te maken wanneer dit poollicht boven Nederland te zien zou kunnen zijn.
Daar zijn een aantal voorwaarden voor nodig:
- allereerst moet de zonne-uitbarsting veel deeltjes in de richting van de aarde zenden en dat is lang niet altijd het geval;
- ten tweede zal de hemelachtergrond voldoende donker moeten zijn. In de maanden mei t/m augustus is het ook in de nachtelijke uren té schemerig om poollicht te kunnen herkennen;
- ten derde zal er weinig of geen bewolking moeten zijn. Indien aan alle factoren wordt voldaan is er een kleine kans om gedurende enkele uren poollicht te kunnen zien.
Amadea