Wolken zijn medebepalend voor de temperatuur aan het aardoppervlak.

Aan de ene kant zijn wolken zeer goede reflectoren voor zonlicht, iets wat uit de ruimte goed te zien is. Dit fenomeen zien we op dagen wanneer de zon maar niet wil doorbreken en de temperatuur veel lager uitvalt dan ons beloofd was op het journaal de vorige avond. Het zijn voornamelijk de laaghangende wolken zoals cumulus en stratocumulus die aan dit koelende effect bijdragen. Om nog maar niet te spreken van de regenwolk nimbostratus, die er koud hemelwater overheen gooit.

Aan de andere kant zijn wolken ook goed in het vasthouden van warmte die anders de ruimte instraalt. Dit isolerende effect zien we wanneer we in de winter hopen op een nacht met strenge vorst en deze uitblijft doordat er nachtelijke bewolking komt opzetten.

Andersom is er ook een verband.
Wolken ontstaan door dat er condensatie optreedt: een bepaalde luchtlaag wordt door externe omstandigheden kouder en dan kan er een moment komen dat de lucht oververzadigd raakt waardoor er condensatie optreedt: het teveel aan waterdamp verandert in kleine waterdruppeltjes. Hierbij komt de zgn. condensatiewarmte vrij.
En het omgekeerde komt ook voor: wolken kunnen verdampen, hetgeen warmte aan de omgeving onttrekt.
Als daar omzettingen van water in ijs en omgekeerd bij voorkomen, kan het er soms heftig aan toegaan: dan kunnen we bijvoorbeeld wolkbreuken, onweersbuien met valwinden en hagel krijgen.
Bordensteker
7 jaar geleden
Doordat er warme lucht over de zee komt ontstaan wolken en het is zo dat wolken kunnen hoger en lager gaan doormiddel van de temperatuur