Hebben meerdere landen een 'officiele' hittegolf en hoe definiëren ze die?

In Nederland is het bij 3 dagen 30 graden en 2 dagen 25 officieel een hittegolf. Nu kan het zijn dat bijv. in Spanje/Italie het de hele zomer een hittegolf is (naar onze definitie) maar houdt bijv een dergelijk land een andere definitie aan voor hittegolf (bijv. 3 x 40 graden en 2 x 35 graden)?

En houden de Scandinavische landen juist weer lagere waardes aan?

Of heeft een hittegolf, zoals die het KNMI hanteert, alleen in Nederland een 'officiële' status?

Zie tevens http://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/20059/hanteren-nederland-temperaturen-hittegolf-spreken

7 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (1)

Andere landen hebben ook een "officiële" hittegolf.
In bijvoorbeeld de Verenigde Staten hanteert men sinds 1900 op de meeste plaatsen de definitie dat er op drie achtereenvolgende dagen een temperatuur van boven de 90 °F (32,2 °C) in de schaduw moet heersen. Maar in sommige delen van het binnenland van Noord-Californië neemt men daar 100 °F (37,7 °C) of (in Redding) zelfs 105 °F (40,6 °C) voor.

Toegevoegd na 5 minuten:
In Ierland wordt een hittegolf iets anders gedefinieerd: vijf opeenvolgende dagen waarop de maximumtemperatuur vijf graden boven het gemiddelde ligt.