Hoe kan het dat je 's winters de maan ook overdag ziet?

Ik keek vanochtend uit het raam en zag de maan aan de hemel staan, zie 'm overdag wel vaker, maar alleen in de winter. Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K
Erna55
8 jaar geleden
Ook in de zomer is de maan er overdag....
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies, Erna55!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oeps... :-)

Het beste antwoord

Om te begrijpen waarom je de Maan overdag kunt zien moet je eerst weten waarom de lucht overdag blauw is. Dat komt door de atmosfeer van de Aarde, de lucht om ons heen. Het licht van de zon schijnt overdag tegen de luchtdeeltjes aan. De luchtdeeltjes sturen wat van het blauwe licht alle kanten op (verstrooiing noemen ze dat) en laten het rode licht gewoon rechtdoor vliegen. Daarom zie je van alle kanten blauw licht op ons afkomen en lijkt de lucht dus blauw.

Nu zie je ‘s nachts sterren en de Maan. De sterren zijn zwak en de Maan heel helder. De Maan is alleen niet altijd op. De helft van de tijd staat de Maan onder de horizon en kun je hem niet zien. Overdag is het net zo. De Maan en de sterren schijnen dan ook. De sterren zie je echter niet omdat ze overstraald worden door het verstrooide licht van de Zon. Dat is veel feller dan de sterren en daarom zie je de sterren niet meer. Als de Maan op is zie je hem wel. De Maan is feller dan het verstrooide licht van de Zon. Maar soms zie je de Maan niet. Hij staat dan onder de horizon.
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook in andere seizoenen dan de winter kun je soms de maan overdag zien. Maar 's winters zal dit relatief vaak worden opgemerkt.
De volle maan zie je nooit overdag omdat die opkomt als de zon ondergaat en vice versa. En de nieuwe maan zie je niet omdat die te dicht bij de zon staat. Eerste kwartier kun je 's middags vóór zonsondergang in het zuidwesten zien en laatste kwartier 's morgens in het zuidoosten.
In de winter staat de zon in de sterrenbeelden steenbok-waterman-vissen, dus laag aan de hemel. Het eerste kwartier staat dan drie of vier sterrenbeelden opgeschoven, dus ram-stier-tweelingen-kreeft. Vooral tweelingen en kreeft staan erg hoog en daardoor is de maan 's middags lang en hoog zichtbaar en valt hij meer op.
Omgekeerd zal het laatste kwartier in de zomer lang en hoog aan de hemel staan. Maar in de zomer wordt het al heel vroeg licht en dan zijn er nog niet zoveel mensen op en buiten om dit op te merken.