Heeft onweer te maken met de zon?

Ik houd een werkstuk over onweer en ik wou dit graag weten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Onweer ontstaat door wolkenvorming. En wolken ontstaan o.a. doordat water verdampt door zonneschijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onweer ontstaat uit stapelwolken indien de omstandigheden het mogelijk maken dat die doorgroeien tot hoog in de atmosfeer. De zon is daarbij vaak een bevorderende factor, daarom is er gemiddeld gesproken vaker onweer in de loop van de namiddag en avond (want het ontstaan van thermiek gevolgd door het groeien van stapelwolken, culminerend in de uitgroei van onweersbuien ijlt meerdere uren na ten opzichte van de instraling op aarde en dus de zonnestand zelf), maar het hoeft niet. Onweer kan bijvoorbeeld boven zee ook voorkomen doordat de lucht boven het water relatief koud is, en dat gaat dan dus ook in het donker gewoon door. En ook de wind tegen bergketens aan kan door opstuwing van vochtige lucht de wolkenvorming doen beginnen, waarna de aanwezige onstabiliteit het stokje overneemt en de wolkenfabriek als het ware op volle toeren komt.
Vocht in de lucht is een noodzakelijk bestanddeel. De zon heeft er vaak mee te maken, maar is geen noodzakelijke factor.

“Er zijn verschillende vormen van onweer die samenhangen met de verschillende processen van wolkenvorming. Zo is er convectie-onweer, frontaal onweer, orografisch onweer en advectief onweer.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Onweer#Soorten_onweer

Alleen bij convectie-onweer zal de zon in veel gevallen een factor zijn, maar zoals ik hierboven al aangaf, convectie-onweer kan ook zonder invloed van de zon ontstaan. Zonnestraling heeft namelijk vrijwel geen invloed op de temperatuur van diep water.

Dus: vaak is er een verband, zeker in onze omgeving. Maar onweer is lang niet altijd met zonnestraling verbonden.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bordensteker
8 jaar geleden
De zon is eigenlijk vooral de bevorderende factor bij het ontstaan van thermiek en kleine stapelwolken (mooi-weer bloemkoolwolken).
Want alleen indien de omstandigheden (temperatuur in de luchtlagen op zeg maar één en twee kilometer hoogte en daarboven en de vochtigheidsgraad daar op die hoogten) gunstig zijn, kunnen die kleine bloemkoolwolken steeds groter en hoger worden en kunnen er (regen)buien ontstaan, en soms echte onweersbuien met plaatselijk hevige regenval, hagel en zware windstoten.
Op veel dagen blijft het bij die bloemkoolwolken die ’s avonds weer verdwijnen (overdag lossen ze na een tijdje door menging ook op, maar ’s avonds valt het op omdat er geen nieuwe meer ontstaan). Dus alleen als de omstandigheden hoger in de lucht gunstig zijn, groeien mooi-weer wolken uit tot buienwolken en onweerswolken. Maar dan is er sprake van een zichzelf instandhoudend proces, waar de zon zelf eigenlijk geen rol meer speelt (de energie komt daarna uit de o.a. condensatiewarmte die vrijkomt bij het ontstaan van steeds meer wolkendruppeltjes), en waar de afkoeling door de algehele nachtelijke uitstraling voor nodig is om er geleidelijk een einde aan te maken. Je zou dan kunnen stellen dat de (dan afwezige) zonnestraling de nachtelijke uitstraling en afkoeling niet meer compenseert. De zon start alleen de crossmotor, maar de wedstrijd wordt er niet mee gewonnen, zou je kunnen zeggen.
Ja, onweer heeft te maken met de zon, zie de antwoorden hierboven.

Een andere ontstaansvorm is het frontenonweer. Dat heeft natuurlijk ook met zon te maken (alle weersverschijnselen hebben met de zon te maken) maar de directe oorzaak bij een frontenonweer is het "botsen" van twee heel verschillende luchtsoorten. Meestal is dat een botsing tussen warme en koude lucht. Als die warme lucht bovendien veel vocht bevat (in de weerberichten heeft men het dan vaak over onstabiele lucht) is er een grote kans op fikse onweersbuien.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onweer ontstaat door een combinatie van lage druk, koude bovenlucht en warme lucht aan de grond.
Dus door een erg groot temperatuur verschil tussen de koude bovenlucht en de warme lucht bij de grond.
En natuurlijk heeft de zon invloed op die warme lucht bij de grond, direct en indirect.