De poolnacht is het verschijnsel waarbij de zon 24 uur niet boven de horizon uitkomt. Het is alleen te zien ten noorden van de Noordpoolcirkel, of ten zuiden van de Zuidpoolcirkel.

Een witte nacht is een nacht waarin het niet volledig donker wordt.
Zulke nachten komt men tegen op plaatsen die 60 graden of meer boven de evenaar liggen, zodat de zon niet volledig achter de horizon kan wegzakken en ook 's nachts blijft schijnen.

Kortom: in een poolnacht wordt het niet licht, in een witte nacht vrijwel niet donker.