waardoor is het in de thermosfeer zo heet?

Volgens wiki kunnen de temperaturen oplopen tot 2000 graden celcius. Maar hoe kan de temperatuur zo hoog oplopen terwijl de lucht dichtheid daar volgens mij erg laag is?

9 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@erotisi, er staat wel eens meer iets in de Wiki. Hier is je vraag met een mooi plaatje erbij.
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/7744/Vanaf-het-begin-van-de-thermosfeer-begint-de-temperatuur-opnieuw-op-te-lopen-met-de-hoogte.-Maar-in-de-ruimte-is-het-toch-3-K.-Hoe-kan-de-temperatuur-dan-blijven-oplopen-in-de-thermosfeer

Het beste antwoord

De temperatuur in een gas wordt bepaald door de gemiddelde snelheid van de gasmolecullen. Hoe sneller de molecullen of atomen bewegen hoe hoger de temperatuur.
In de thermosfeer bewegen die deeltjes met gemiddeld een steeds maar grotere snelheid naarmate men hoger gaat. Dit betekent dus dat de temperatuur ook stijgt naarmate men hoger gaat.
Echter, hoe hoger men in de atmosfeer gaat, hoe kleiner de dichtheid, hoe minder deeltjes er nog rondzweven. In de thermosfeer is de dichtheid zo klein dat je eigenlijk al van een vacuum kan spreken. Moest je er zelf rondzweven, je zou het helemaal niet warm hebben, omdat er gewoon veel te weinig deeltjes rondzweven die tegen je huid zouden botsen om je een warm gevoel te geven. (Je zou natuurlijk ook niet zonder een ruimtepak kunnen).
Zo gaat de atmosfeer geleidelijk over in de echte ruimte. In het vacuum van de ruimte kan je niet meer van een temperatuur spreken, omdat er veel te weinig deeltjes rondzweven, om nog van een gas te kunnen spreken.
De fameuze 3 Kelvin temperatuur in het heelal is iets helemaal anders : het is geen temperatuur die door een gas wordt veroorzaakt maar een straling die overal in het heelal aanwezig is, en waarvan de kenmerken overeenstemmen met de "warmte" dat een lichaam van 3 Kelvin zou uitstralen.

Deze vraag werd beantwoord door:
prof.dr. Paul Hellings
hoogleraar toegepaste wiskunde
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Toch verbaast het me wel dat Paul zegt dat je het er niet warm zult hebben, die zonnestralen zelf raken toch wel je lichaam, die stralen kunnen je toch opwarmen ook al zijn er geen deeltjes?
Waarom denk jij dat hij dat toch zo stelt?
Erna55
9 jaar geleden
Hij legt uit dat er te weinig deeltjes zijn die tegen je huid botsen. Temperatuur kun je meten door gas ( lucht oid ) te meten.
Door het " bijna vacuüm" is er geen gas genoeg om de temperatuur op te laten lopen, of te meten.