Het heeft weer Saharazand geregend. Over hoeveel zand hebben we het dan? 1 ton, 10 ton of nog veel meer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Hoeveel kan natuurlijk niet exact bepaald worden maar dat moeten ettelijke tonnen geweest zijn want een groot deel vanWest Europa lag onder het zand.
Wel zeer mooi maar wel vervelend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn honderduizenden tonnen geweest,
Voorbeeld uit 2002.
Een flinke depressie boven de westelijke Middellandse Zee heeft 80.000 ton zand uit de Sahara op het westen van Zwitserland doen neerkomen. Het zand viel op de besneeuwde skihellingen die hierdoor bruin kleurden. Duizenden auto's werden bedekt met het zand.
Het zand was afkomstig uit Algerije en Libië. Hier waaide een stevige wind van gemiddeld windkracht 8, die het zicht plaatselijk tot 100 meter liet dalen. Nadat het zand met zo'n 40 kilometer per uur de Middellandse Zee was overgestoken, ontmoette de luchtstroom bij Zwitserland een koufront, waarna het woestijnzand omlaag regende.