Gisteravond vlogen de zwaluwen ontzettend laag vandaag is het prachtig "droog" zomerweer .... Hoe kan Dat ???

Gisteravond vlogen de zwaluwen ontzettend laag vandaag is het prachtig "droog" zomerweer. Het spreekwoord zegt: Vliegen de zwaluwen laag Wordt het Slecht/nat weer vandaag, vliegen ze echter hoog dan blijft het waarschijnlijk droog. Mijn conclusie is dat zwaluwen geen spreekwoorden begrijpen...... of kloppen de spreekwoorden niet ? ..... Wie heeft hierop het juiste antwoord ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.8K
Reddie
9 jaar geleden
Het spreekwoord klopt. Maar dat gaat niet over droog of nat, maar over de luchtdruk.
Veel (of sommige) insecten orienteren zich voor de vloeghoogte op de luchtdruk (net als vliegtuigen, overigens). Hoe hoger je komt, hoe lager de luchtdruk. Er staat namelijk minder lucht "bovenop".
Hoe hoger de luchtdruk (aande grond) hoe hoger de insecten moeten vliegen om voldoend lage luchtdruk te ervaren. En hoe lager de luchtdruk, hoe lager ze vliegen.
Gisteravond was de luchtdruk echter hoog, >1020mbar.
Ik verbaas me met je mee.
Reddie
9 jaar geleden
Vergelijk bijvoorbeeld de weersverwachting op:
http://www.weeronline.nl/Europa/Nederland/Amersfoort/4058451
met de luchtdrukverwachting op:
http://home.hccnet.nl/v.d.horn/verwachting_luchtdruk/

Antwoorden (1)

De zwaluwen vliegen waar de insecten zijn. Als er regen dreigt vliegen insecten vaak lager en de zwaluwen dus ook. Maar dit gaat niet altijd op. Als de mieren uitvliegen bijvoorbeeld: dat gebeurt meestal met prachtig weer, en de mieren blijven laag. Dan heb je een feestmaal op lage hoogte en zou je als zwaluw wel dom zijn om heel hoog te vliegen. ;-) Het spreekwoord is dus meer een algemene vuistregel dan een wet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus. Een uitzondering op een toch wel goede algemene regel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met Attercopus, maar hoe luidt het spreekwoord precies? Ik heb er, zoals door hem omschreven, niet van gehoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of het echt een spreekwoord is. Als je er op googled vind je allerlei "spreuken" waarin bij hoog- of laagvliegende zwaluwen aan droog weer of regen wordt gerefereerd (maar die kende ik niet). Meestal gebruik je het in een gespreksvorm: "De zwaluwen vliegen laag, dus er is regen op komst."