Gaan de wolken ook omhoog als het vloed wordt?

De zeespiegel stijgt enkele meters als het vloed wordt maar in hoeverre heeft dat invloed op de atmosfeer en de wolken?

8 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De hoogte van wolken hangt samen met de vochtigheidsgraad en temperatuur die in verschillende horizontale dekens of kussens over het landschap liggen.
Op het moment dat je het aardoppervlak plaatselijk geleidelijk voor een aantal uren optilt, stroomt er wel enigszins lucht opzij weg, dus die glijdt van de zeer vlakke helling af, maar dat is dan deels een horizontale verplaatsing. De pakketten lucht die hoog daarboven liggen worden hier niet merkbaar door verstoord.

En wanneer je lucht iets omhoog drukt de wolkenbasis in, koelt die lucht ook wat af, zodat de vochtigheidsgraad daar nu juist boven de 100% zou komen, en dus gaat er ook in die opgedrukte lucht overeenkomstig de temperatuurdaling een deel van de waterdamp condenseren zodat de wolkenbasis gewoon op dezelfde hoogte standhoudt. De lucht gaat wel omhoog, maar de grens van het zichtbare vocht zelf niet.
Alleen bij heel stabiele lagen (die dus onderling niet mengen) met grote verschillen in vochtigheid zou het kunnen gebeuren dat de grens van het zichtbare vocht iets mee omhoog gaat. Daarbij denk ik aan het verschijnsel van lenticulariswolken die niet door optilling van het aardoppervlak zichtbaar worden, maar door optilling van lucht die over een verhoging heen moet stromen. Dan heb je trouwens meer dan een paar meter nodig, en terwijl in Zeeland nog best flinke tijverschillen bestaan, zie je op de Waddeneilanden daar veel minder van.

Ik denk dat het effect zeer klein zal zijn, maar wie het beter weet neme de pen op! Ik heb voor de zekerheid nog even een meteorologisch bevoegde kennis geraadpleegd, en die kan hier niets aan toevoegen in de zin van de vraagstelling.

Wel noemde hij een eigenlijk ander effect, dat echter wel op de vraag aansluit.
Als het in de Waddenzee vloed is (het waterpeil stijgt naar hoogwater), dan verandert het aardoppervlak van drooggevallen zandplaat over een groot gebied in water. In feite schuift de actuele kustlijn ineens een heel stuk op.
Als dat gebeurt terwijl er een zeemistgebied vlak voor de kust ligt, dan kan die zeemist ineens verder tot op het zeestrand komen tot aan de voet van de duinen. En bij afgaand water kan het in een dun mistgebied op de Wadden soms ineens helder worden.

Dus omhoog gaan de wolken niet echt, maar een beetje hellend strand, daar heeft een mistbank geen moeite mee.
Bordensteker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nou die paar meter in de hoogte lijkt me geen meet baar effect . Maat ! Indien er grotere water opervlakte ontstaan dus gebieden die nu land zijn ( weer) overstromen ja dan meer verdamping dus meer bewolking . Maar de temperatuur van het zee water maakt enorm uit . Dus als wind over relatief warm water blaast neemt die veel ( meer ) water damp op . En er kunnen dan enorme regen buien ontstaan ( midden zee in de herfst ) En sterke winden ( Caribisch gebied ) . Dus iets hoger waterpeil zou te verwaarlozen zijn maar niet grotere gebieden gevuld met water dat vergroot de verdamping met als gevolg meer bewolking .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Middellandse zee in de herfst .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Warrig en been antwoord op de vraag.
Bordensteker
8 jaar geleden
@ Kapperkort: meer verdamping geeft meer bewolking, maar de wolkenhoogte wordt daar niet anders van, omdat je net als de meteorologen het waarschijnlijk hebt over de goed meetbare vlakke onderkant van de convectieve bewolking. Die hangt van temperatuur en dauwpunt af.
Net als de zee is ook de atmosfeer van de aarde onderhevig aan eb en vloed (zie ook "Invloed van de maan" in de link). Dit manifesteert zich in een verschil in luchtdruk waarbij rond de evenaar er een verschil is van enkele millibars dat steeds verder afneemt richting de polen waar er niks meer van te merken is (als je zo'n klein verschil in luchtdruk überhaupt al zou merken).

Het stijgen en dalen van de zeespiegel tijdens eb en vloed heeft geen invloed op de hoogte van de wolken. Je moet begrijpen dat de atmosfeer een gas is en dat een gas, in tegenstelling tot een vloeistof, bij een normale druk samengeperst kan worden. De stijging bij eb en vloed gaat relatief ook nog eens langzaam zodat de lucht alle mogelijkheid heeft om weg te stromen.

Andersom is er echter wel een groot effect. De watersnoodramp van 1953 ontstond mede omdat er bij een springvloed ook nog eens een westerstorm was waardoor het water bij Bruinisse een recordhoogte van 4,5 meter boven NAP bereikte. Voor een groot deel dus opgestuwd door de wind. Daarnaast kan een hoge druk gebied of een lage druk gebied een verschil in waterstand maken omdat er of een deuk in het wateroppervlak wordt geduwd of er een waterberg ontstaat omdat er minder weerstand is van de atmosfeer (dit is gemiddeld ongeveer 1 cm per millibar luchtdruk).