Waarom zijn wolken waar regen uitkomt donker?

Er komt alleen regen uit donkere wolken, maar waarom zijn die wolken dan donker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Amadea
11 jaar geleden
De kleur van wolken heeft veel te maken met de mate van verstrooiing van het licht. Ze zijn doorgaans wit of lichtgrijs van kleur. Dit komt doordat de gecondenseerde waterdamp en/of ijskristallen waar een wolk uit bestaat, een groot deel van de zonnestralen die erop schijnt reflecteert en verstrooit. Dat gebeurt over het hele kleurenspectrum vrijwel even sterk, waardoor de overheersende kleur wit is.
Wolken kunnen echter ook donkergrijs of zelfs zwart aandoen. In de eerste plaats kan dat zijn door gezichtsbedrog: een wolk tegen een zeer lichte achtergrond lijkt donkerder dan tegen een donkere achtergrond. Verder kunnen wolken (donker)grijs aandoen als zij vanuit het perspectief van een waarnemer gezien gedeeltelijk of geheel het zonlicht blokkeren. Delen van een wolk kunnen ook donker lijken door interne schaduwwerking, of door de schaduw van een wolk op grotere hoogte. Als laatste kan een wolk nog grijs aandoen doordat deze semitransparant is, zodat je door de wolk heen de blauwe hemel ziet. Dit effect doet zich vooral voor bij wolken met weinig waterinhoud of wolken die hoofdzakelijk uit ijskristallen bestaan. Bronnen:
- http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/5224

Het beste antwoord

De donkere kleur komt door de hoogte van de wolk en het aantal druppels in de wolk.
De zon schijnt op een wolk. Wanneer het licht een lage wolk tegenkomt, schijnt het licht vaak erdoor heen. Je ziet een heel lichtgrijze kleur.
Wanneer er een grote wolk is, die veel druppels bevat, bijvoorbeeld een cumulonimbus, schijnt de zon er niet zo makkelijk meer doorheen. Je ziet een donkere wolk.
Amadea