Hoe ontstaat regen in een wolk ?

Wolken bestaan uit mist: fijn, bijna gewichtloze druppeltjes water. Wolken drijven vrijwel horizontaal in de lucht.

Dan gebeurt er plotseling iets in die wolk waardoor die fijne druppeltjes in dikke vette regendruppels veranderen die loodrecht naar beneden vallen.

Hoe werkt het proces van mistdruppel naar regendruppel ?

En waarom drijft een wolk, terwijl dat zelfde water plots niet meer kan zweven en als regen naar beneden komt ?

Het beste antwoord

Door een natuurkundig aangroeimechanisme ontstaan sneeuwvlokken in wolken die eerst bestaan uit een combinatie van hele kleine onderkoelde waterdruppeltjes en kleine ijskristalletjes. De sneeuwvlokken beginnen naar beneden te vallen en pakken onderweg nog meer waterdruppeltjes mee. Doordat de sneeuwvlokken vaak al (traag) vallend gedeeltelijk of geheel weer smelten in de lagere warmere luchtlagen waar ze doorheen vallen, komt de zo gevormde neerslag meestal als regen beneden aan.
In onze gematigde streken ontstaat de meeste regen dus via de tussenvorm sneeuw, en dat verloopt volgens het zogenaamde Wegener-Bergeron-Findeisen proces, dat goed staat uitgelegd in de bron.

Soms is de overgang van sneeuwvlokken naar regen bij koud weer goed zichtbaar als ondoorzichtige valsluiers beneden de wolkenonderzijde, die dichter bij de grond veel meer doorzichtig worden, alsof ze de grond niet bereiken. Dat komt dus doordat je de sneeuwsluiers veel opvallender ziet dan de regen.
Maar als dit smelten al binnen de wolk voltooid is, dan zie je er niets van.

Toegevoegd na 29 minuten:
De overgang van sluiers met smeltende sneeuwvlokken naar zuivere regensluiers is mooi te zien in de volgende afbeelding: http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSEUKnHkMw-6R_Ups6DvtE3wTY4xMP4u8HRcoH2jKHyM1DNF8VR

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik heb nog nergens een handzame verklaring gevonden voor het niet vallen van de aanvankelijke zeer minuscule wolkendruppeltjes. Dit zal echter best wel ergens te vinden zijn.
Maar als je waterdamp ziet condenseren uit de tuit van een fluitketel, dan zie je ook druppeltjes die niet echt vallen. Misschien dat dit voorbeeld het een beetje beter voorstelbaar kan maken.
Bovendien komen tóch langzaam dalende minuscule druppeltjes in de luchtlaag ónder de wolkenonderzijde, waar de lucht per definitie onverzadigd is. Ze verdampen dan weer!
Dat grotere druppels meer en meer volhardende valneiging vertonen moge duidelijk zijn.
Bordensteker