Wat betekent precies luchtdruk? Welke invloed heeft deze op ons als mens?

Wat betekent precies lichtdruk.
Welke invloed heeft deze op ons als mens??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Luchtdruk is enerzijds hoe sterk de luchtmoleculen samengeperst zijn, zoals een mensenmassa bij een popconcert.
Anderzijds betekent het ook hoe zwaar de lucht boven je op je drukt.
Dat is nogal aanzienlijk. Op elke vierkante centimeter drukt een kilo lucht.
Je boveraanzicht is al gauw 20*50 cm, ofwel 1000 cm^2.
Dan drukt er dus zo'n 1000 kilo lucht op je.
Aangezien je nooit andes gewend bent merk je hier niets van. En zeker niet van de kleine variaties tussen een stormdepressie en hoge mooi-weer luchtdruk.
Het weer heeft wel invloed op je, hoewel dat voor iedereen verschillend is, maar dat komt niet door de luchtdruk.
10 jaar geleden
Druk in een gas kun je vergelijken met temperatuur, temperatuur is de totale kinetische energie van de luchtmoleculen en druk de totale kracht die ze uitoefenen op een oppervlak. Beide grootheden zijn bij definitie ongericht (scalaire grootheid), wat betekent dat de snelheid en de kracht niet gericht zijn, dit omdat de moleculen alle richtingen opgaan. In vaste stoffen en vloeistoffen is de situatie zo dat je ook een trekspanning of een duwspanning kan hebben met een bepaalde richting.
Als je de luchtdruk meet, maakt het dus iet uit in welke richting je meet.
De invloed van de luchtdruk op de mens is verwaarloosbaar, druk heeft wel invloed op chemische reacties, maar die is vrij gering, zodat het verschil tussen een druk van 0 en de atmosferische druk geen invloed heeft op chemische processen in het lichaam. Het is natuurlijk wel zo dat de druk bepaalt hoeveel lucht er in de lucht zit, hoog in de bergen is de lucht ijler en wordt het lastig om voldoende zuurstof binnen te krijgen. Het is niet echt een invloed van de druk, maar in dit geval gaat het om de dichtheid van de lucht, die op grote hoogte en bij lage druk erg laag wordt. Directe effecten van druk zijn er eigenlijk niet denk ik. Alleen als je het over de diepzee hebt speelt de druk een rol bij lichaamsprocessen, dan heb je het over een druk van meer dan honderd bar. Het is bijvoorbeeld mogelijk pas bevruchte visse-eitjes te shocken door toepassen van heel hoge druk (200 bar) gedurende enige tijd, dus druk heeft soms wel degelijk enige invloed. Het voordeel van een drukshock is dat alle eitjes precies dezelfde shock krijgen. (een goed getimede shock kan gebruikt worden voor kloontechnieken, waarmee je allemaal genetisch identieke dieren kunt krijgen, of volledig homozygote dieren). Het alternatief en wat gebruikelijker is een temperatuurshock, zodat het effect van druk een beetje overeenkomt met dat van temperatuur.