Er zijn diverse methoden om zuurstof te meten, enkele voorbeelden:

1. Je kan zuurstof in de lucht meten door een staal van deze lucht te injecteren in een gaschromatograaf.

2. Je kan zuurstof in de lucht meten door een zuurstofelektrode in contact te brengen met deze lucht. Zuurstof uit de lucht lost op in een elektrolyt doorheen een membraan waar het volgende reactie aangaat: O2 + 2H2O + 4e- --> 4 OH-

3. Dmv luminiscentie: ledlicht activeert een zuurstofgevoelig materiaal waarbij energie dat niet aan zuurstof wordt afgegeven onder een andere golflengte wordt geëmitteerd. Zowel de intensiteit als de vertraging van deze emissie zijn een maat voor de zuurstofconcentratie.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zuurstof kan je indiceren met het reagens gloeiend houtspaan. Hoe lichter het van kleur wordt, hoe hoger het zuurstofgehalte is. Óf misschien dat deze link helpt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er zijn diverse manieren om O2 te meten.
Bij een veel voorkomende methode wordt gebruikt gemaakt van de paramagnetistische eigenschappen van zuurstof.
zie daarvoor bij de toegevoegde link .

Toegevoegd na 10 minuten:
Er zijn ook zuurstofmeters te koop die de zuurstof in de lucht meten . Die werken in principe ook op paramagnetische eigenschappen van O2

https://www.conrad.nl/nl/greisinger-gox-100-zuurstofmeter-luchtmeter-121501.html