hoe kan het dat een weersvoorspelling meerdere mogelijkheden aanduidt?

Ik moet dringend nog werken in de tuin doen, zoals kaleien. Dus het weerbericht is voor mij heel belangrijk. Maar de weersvoorspelling voor volgende dagen laten meerdere mogelijkheden open : het kan droog blijven of het kan regenen. Bijvoorbeeld :
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65239-Home.html
Hoe komt dit? Met welke eventuele zaken houdt men rekening, zodat een eenduidige voorspelling niet mogelijk is?
(let op: ik geef meteo enkel als voorbeeld, niet om een oordeel te krijgen over deze site. Dus ik vraag hier niet welke weersvoorspelling het meest betrouwbaar is, hierover zijn immers reeds meerdere keren vragen gesteld).

Toegevoegd na 2 minuten:
de meerdere mogelijkheden worden aangeduid door een dubbele pijl op een weerkaart, zoals op deze kaart (in het Zuiden van Belgiê) http://www.meteo.be/meteo/view/nl/65656-Weer.html?region=belgium&period=2

9 jaar geleden
1.3K
Reddie
9 jaar geleden
In de toekomst kijken is zeker wat het weer betreft niet mogelijk.
Als je dat zou kunnen werd je binnen de kortste keren steenrijk.
Er zijn miljoenen factoren die allemaal onzeker zijn.
Het aangeven van kansen is het hoogst haalbare.
Amadea
9 jaar geleden
Dat is een goed antwoord, Reddie!
Poet
9 jaar geleden
Daarom kaleien Nederlanders nooit ;-)
liveisgreat
9 jaar geleden
het gaat niet over in de toekomst kijken. het gaat over het weer voorspellen voor binnen 2, 3 dagen. iets wat in vele gevallen perfect lukt. maar soms geeft men meerdere mogelijkheden die zelfs erg ver uit elkaar kunnen liggen (bv. "het wordt op vrijdag "droog en licht bewolkt" of er komen "zware regen en onweders""). mijn vraag gaat erover welke objectieve factoren men hier incalculeert en die maken dat het binnen 2 dagen hetzij weertype 1 of weertype 2 wordt.
Amadea
9 jaar geleden
Er kan toch van alles roet in het eten gooien? Een plotselinge storm, een hoge of lage druk die ineens omslaat, een drukkende benauwheid die overgaat in onweer, et cetera. Ze kunnen nooit zeker weten wat er zal gaan gebeuren, dus houden altijd een slag om de arm.
liveisgreat
9 jaar geleden
klopt, Amadea, bedankt.
maar dan zou men altijd zo het weer voorspellen. en dat is niet het geval. als je op de kaart in de link klikt bij de aanvulling op de vraag zie je dat het weer in het Noorden van belgië vrij eenduidig voorspeld wordt, maar dat voor het Zuiden meerdere mogelijkheden aangeduid worden. Men houdt dus niet altijd een slag om de arm, anders zou men dit in het Noorden toch ook gedaan hebben denk ik...
Ik vraag me ook af of men de weersomstandigheden die jij noemt niet ziet aankomen... Bv dat hoge luchtdruk plots omslaat naar lage luchdruk.... Dat kan men m.i. toch vooruit zien? Of?
Dus er moet iets zijn wat men niet vooruit kan zien, of waarvan men de gevolgen niet kan inschatten, waardoor eenduidige voorspelling niet haalbaar is....

Het beste antwoord

Er zijn verschillende oorzaken waarom een verwachting de mist in kan gaan. Onze landen zijn klein in verhouding tot weersystemen als depressies en hogedrukgebieden. Computers berekenen waar deze systemen en gebieden met neerslag heentrekken en hoe snel dat gebeurt. De modellen waarmee de computers rekenen zijn echter maar een benadering van de werkelijkheid. Er treden gemakkelijk kleine afwijkingen op tussen de berekende weerkaarten en de werkelijkheid.

Door een kleine afwijking in de koers kan zo’n wolken- of neerslaggebied honderd kilometer verderop voorbijtrekken, vertragen of versnellen. Op de wereldkaart kleine afwijkingen maar voor het weer in onze landen maakt dat veel uit. Het kan dan onverwacht gaan regenen of juist zonnig en droog blijven. De "foute" ligging van een weersysteem is een veel voorkomende oorzaak van een misser.

Ook de Noordzee maakt het de meteorologen in de aangrenzende landen lastig. De invloed van de zee is een onzekere factor in het weer vooral voor de vorming van wolken. Soms is het een dubbeltje op zijn kant: of het blijft bewolkt of de zon breekt door. En dan zwijgen we nog over de moeilijkheid om voor verschillende plaatsen in het land het tijdstip waarop de zon erdoor komt of de wolken binnendrijven zo goed mogelijk in te schatten. Door een kleine draaiing van de wind kan de lucht over een heel andere route worden aangevoerd, waardoor niet alleen de zon het laat afweten, maar ook de temperatuur tegenvalt.

Ik voeg hier zelf nog aan toe:
Soms hebben we een hogedrukgebied dat weinig beweegt. Dan is er mooi weer en dat blijft dan nog wel een paar dagen zo. In dat geval kan er door een kleine verandering dus niet plots toch een sliert regen overkomen. In die situaties is dus met grote zekerheid voor meerdere dagen droog en mooi weer te voorspellen. Dan is de bandbreedte van de verwachting dus klein.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De reden doorvoor is dat het weer geen "geordend" maar een "chaotisch" systeem is. Laat ik kort het verschil tussen die twee uitleggen.

Stel je rijdt naar Amsterdam en de afstand is 100 KM. Je snelheid is bv 100 KM/U en dus de tijd die je nodig hebt is dan 1 uur.
Maar je rijdt niet exact 100 KM/U maar 100,1. Je doet er dus iets minder dan 1 uur over.
Echter de afstand is ook niet exact 100 KM maar bv 100,2 KM. Nu doe je er zelfs nog iets minder tijd over.
Maar 100,1 KM/U en 100,2 KM zijn nog niet nauwkeurig genoeg, er komen altijd weer cijfers achter de komma bij. Hoe nauwkeuriger je de cijfers neemt, des te nauwkeuriger wordt de uitkomst.
Dat is dus een geordend systeem.

Bij een chaotisch systeem wordt de uitkomst niet nauwkeuriger maar steeds anders. Stel je neemt een temperatuur van 20,2 graden en nog wat andere cijfers over luchtdruk, vochtigheidsgraad etc. Dan krijg je als uitkomst over zeg 1 week dat de temperatuur 23,5 graden wordt.
Maar, en nu komt het, stel je neemt de temperatuur nauwkeuriger, zeg 20,23 graden, dan blijkt de uitkomst over een week niet 23,5 maar 17,2 graden te zijn.
Dat geldt dus voor alle zaken die met het weer te maken hebben zoals regen of geen regen etc.
Daar zit hem dus die soms grote afwijkingen in en het weer voorspellen over een maand wordt dan bijna onmogelijk als je bedenkt dat je de uiteindelijke temperatuur nooit EXACT kan aangeven. Na 20,23 komen er in feite nog een oneindig aantal cijfers achter de komma.

Toegevoegd na 2 minuten:
Foutje bij de afstand van 100,2. Dan doe je er natuurlijk weer wat langer over. Doet niets af aan het hele verhaal trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het weer wordt voorspeld opmbasis van modellen diendoorgerekend worden. Men rekent verschijdene mogelijkheden door en daarna is het aan de meteoroloog te bepalen wat de beste voorspelling is. Die zal dat naar eigen inzicht op basis van zijn kennis en ervaring doen. Due verschillende bronnen kunnen verschillende keuzes maken.

Daar komt nog bij dat het weer lokaal, jouw tuin, niet te voorspellen is. Dat is te klein. Men js nier in staat te voorspellen of een bui over je tuin gaat of er net langs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit komt omdat het weer niet wordt voorspelt. Iedereen zegt wel 'de weersvoorspelling' maar dat is niet correct. Weermannen bestuderen het weer en geven a.d.h.v. de resultaten daarvan een verwachting weer. De correcte term is dus 'weersverwachting'.

Dit maakt ook dat niet elke bron met weersverwachtingen even betrouwbaar is. Heb ooit iemand gekend die bezeten was door alles wat met het weer te maken heeft. Volgens die persoon is de enige betrouwbare weersverwachting die door het meteorologisch instituut zelf gegeven wordt. Maar van de gegevens die daar gegeven wordt kan dan weer geen enkele leek wat maken. Vandaar vroeg ik naar de 2de betrouwbaarste optie en dat zou meteoplaza zijn. Voorheen gebruikte ik meteovista en inderdaad, meteoplaza lijkt vaker te kloppen. Ook moet je zien hoe de weersverwachtingen van een bepaalde bron zijn. Sommigen zijn conservatiever dan andere. Meteoplaza is ook zo'n conservatieve bron en ook dat is een pluspunt.