Hoe kan het dat 's ochtends vaak de voorruit van de auto bevroren is en de andere niet?

Als ik dan op de temperatuurmeter in de auto kijk, is de temperatuur van de buitenlucht 5 graden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Ooit lang geleden moeten uitrekenen, bij een erg moeilijk vak op school:

De maximale temperatuur van de lucht in de nacht waarbij nog ijs op het gras kan ontstaan. Die is ca 7 graden!!!

Dus het is niet waar dat het echt moet vriezen voor rijp (want dat is het)
Het ijs op het gras (en op je ruit) is het gevolg van koude straling uit het uitspansel (het heelal dus). De extra koude straling die bij onbewolke nacht de hemel geeft zorgt dat er dus vorst op oppervlakken kan ontstaan terwijl de lucht ruim boven nul is en blijft.

Die 7 graden zeg ik uit mijn hoofd maar ik weet het vrij zeker en dat klopt ook met jouw 5 graden, die zitten daar dus nog onder.

De ene ruit wel en de andere niet heeft er mee te maken hoe goed die ruit naar de hemel "kijkt".
Een ruit richting huizen vind daarvan beschutting, een voorruit staat behoorlijk naar boven gericht, en een zijruit die onbeschut is heeft er mogelijk ook wat last van (maar naar verwachting minder dan de veel platter liggende voorruit).

Toegevoegd na 3 minuten:
oeps, ik ga voorbij aan je vraag waarom de ene voorruit wel en de andere niet, ik denk dat dit komt omdat het zo op de grens zit, met die 5 graden, 3 graden meer en het komt helemaal niet voor.

Bij die temperatuur is er dus NET vorst op de ruit, een ruit die iets minder plat ligt, iets ander glas heeft, als de auto iets korter staat, of warmer is geweest tijdens de rit etc, dat kan allemaal net maken dat de ene ruit het wel heeft en de andere niet.
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Je gaf wel degelijk een goed antwoord: "De ene ruit wel en de andere niet heeft er mee te maken hoe goed die ruit naar de hemel "kijkt"." +

Andere antwoorden (1)

De buitenlucht kan 's morgens 5 graden zijn, maar het moet eerder die nacht toch echt onder nul geweest zijn, anders heb je geen ijs.

Het verschil tussen de voorruit en de andere ruiten is wel verklaarbaar.
De voorruit ligt wat platter dan de zijruiten. Daardoor blijft er makkelijker condenswater op voorruit liggen. En als het er ligt als het vriest, wordt het ijs.