Waarom zijn hier nooit echt weersextremen zoals je dat in Amerika ziet ?

Momenteel extremen ijzel, sneeuwstormen met 60 cm sneeuw -20 graden overdag enz. in Canada/ Amerika. Zo van de 1 op andere dag draait het weer daar 180 om. Terwijl het in Europa nergens echt wintert.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
ronron1212
10 jaar geleden
in 1963 hadden we hier ook zo iets
http://nl.wikipedia.org/wiki/Winter_van_1962-1963
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja klopt, maar dat is 50 jaar geleden. In Amerika 1 x in de 2 jaar

Antwoorden (3)

Dat komt door de invloed van de Golfstroom.

De Golfstroom begint in de Golf van Mexico (vandaar de naam) en brengt warm water naar het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Omdat het water daar relatief zout is kan het na afkoeling naar beneden zinken, waarna het in zuidelijke richting terugstroomt. De "warme" Golfstroom wordt waarschijnlijk aangestuurd door enorme wervels in de wateren rond Zuid-Afrika. Daardoor lekt warm water uit de Indische Oceaan naar de Zuidelijke Atlantische Oceaan. Dankzij onderzoek vanaf het Nederlandse onderzoeksschip Pelagia zijn de wervels en zeestromingen rond Afrika in kaart zijn gebracht. In de Golfstroom kunnen stroomsnelheden van 3 meter per seconde voorkomen, waardoor de scheepvaart en dan vooral de zeilvaart er enige hinder van kan ondervinden.

Door de Golfstroom is het klimaat op 50 graden noorderbreedte in Europa (de regio van België en Nederland) veel warmer dan op vergelijkbare andere plaatsen op aarde: het steeds nieuw aangevoerde warme zeewater functioneert als buffer. Vooral aan de Atlantische kust van Scandinavië is de invloed ervan van groot belang. Grote delen van Europa zijn hierdoor dan ook een stuk warmer dan andere gebieden op vergelijkbare breedtegraad. New York ligt bijvoorbeeld op dezelfde geografische breedte als Rome maar is 's winters veel kouder dan Amsterdam.
Summo
10 jaar geleden
mooi antwoord, ik heb het mijne maar geschrapt dat was nu dubbel, +
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
@Summo
Dank voor je compliment.
Blijkbaar had jij dus ook het goede antwoord. :-)
Poet
10 jaar geleden
Glashelder Ozewiezewoze. + . Misschien kan dit er nog bij: Bovendien komt de wind in NL overwegend vanaf het zuidwesten. Dat is dus vanaf de zee (die dus onder invloed van die warme golfstroom staat) en vanuit het zuiden, waar het uiteraard ook warmer is. Deze overheersende windrichting is het gevolg van de "atmosferische luchtcirculatie" welke ontstaat door de draaiing van de aarde en de opstijging van lucht rond de evenaar, welke noordelijker weer naar beneden komt en dan over NL verder noordwaarts stroomt. Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Atmosferische_circulatie In ons gebied zijn we wel onderhevig aan al die hoge- en lagedrukgebieden die voortdurend heen en weer schuiven (zie het weerbericht). Die zorgen ervoor dat de windrichting sterk wisselt en dus ook regelmatig een tijdje vanuit de koudere gebieden kan komen. Zoals winterse oostenwinden die vanuit dan ijskoude oosten / Rusland tijdelijk kou aanvoeren. Maar vanwege die snelle wisselingen duurt dat meestal niet lang.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Goeie aanvulling, Poet !
Poet
10 jaar geleden
thanx!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Idd, mooie uiteg.
Nederland heeft een heel ander klimaat dan (grote delen van) Amerika. Amerika heeft door zijn grote landoppervlakte zelfs meer dan één klimaat; hetzelfde geldt voor Canada. Nederland heeft een gematigd zeeklimaat, dat wordt gekenmerkt door relatief koele zomers en relatief warme winters. Nederland heeft dit klimaat te danken aan de warme golfstroom vanuit de Golf van Mexico. Amerika heeft geen profijt van de invloed van die warme golfstroom, zoals Nederland dat heeft. Ook kennen de klimaten van Amerika veel meer extremen dan het gematigd zeeklimaat.

Het door de Russische klimatoloog Wladimir Köppen ontwikkelde klimaatclassificatiesysteem (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Klimaatclassificatie_van_K%C3%B6ppen ) geeft veel informatie over de verschillende klimaten in Amerika, Canada en Nederland.
10 jaar geleden
Extreem weer wordt veroorzaakt door grote tegenstellingen tussen het noorden en het zuiden.
In Canada en Amerika, zijn deze tegenstellingen vaak extreem groot.
Vanuit het zuiden stroomt er warme vochtige lucht naar het noorden en vanuit het noorden, stroomt zeer koude lucht naar het zuiden.
Op deze grensgebieden ontstaan vaak zeer heftige depressies, die ook nog eens erg groot zijn.
Aan de voorzijden van zo een depressie, stroomt de warme lucht naar het noorden, terwijl aan de achterkant er van de kou zuidwaarts stroomt.
Indien deze depressie van de westkust snel naar het oosten beweegt, zit je dus eerst in de warme sector van de depressie en kort er na in de koude.
Zo kan binnen een dag het kwik zakken van + 15 graden naar - 20 graden of lager.

De tegenstellingen in ons land, zijn veel minder extreem, ten noorden van ons land, ligt er geen Canada, maar voor een deel gewoon zee ( Noordzee en de Oostzee).
En ten zuiden van ons land, moet de warme lucht uit Afrika komen en dat is ver weg.
Hierdoor wordt de koude lucht op de weg naar ons land opgewarmd ( minder koud dus) en de warme lucht uit Afrika koelt onderweg af.
Dus komt het in ons land veel minder voor, maar het kan wel.
Een heel enkele keer, komt hier de Russische kou met een krachtige noord-oosten wind, ons land binnen, vaak vooraf gegaan door ijzel, daarna sneeuw met daarna 10 tot 20 graden vorst.

Berucht is de Februari winter van 1956, na alleen maar zacht weer met regen , veel wind en totaal geen vorst, ging het in de nacht naar 1 febr. stormen uit het Noord Oosten( is al heel bijzonder! ) en daalde de temperatuur meer dan 20 graden, tot ver onder nul, Zondag 1 febr. heb ik als klein ventje over het ijs van 1 nacht gelopen, met ook overdag strenge vorst tot aan de kust.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Poet
10 jaar geleden
Helder. Verder hebben we hier, ondanks de warme golfstroom, een zee die bij lange na niet de temperatuur bereikt die aanzet tot orkanen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies, dat heeft ook invloed en we hebben heel veel aanlandige wind, dus geen echte koude.