Waarom is het bij een lage drukgebied ( met warme lucht) koud, en bij een hoge druk gebied ( met koude lucht) warm?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Je vraag is wat vreemd geformuleerd, het kan bij een lagedrukgebied met warme lucht namelijk best warm zijn en vise versa. Maar over het algemeen is het zo als we in Nederland last hebben van een lagedrukgebied dat er lucht van de Noordzee aangevoerd wordt. Deze lucht varieert veel minder in warmte doordat zeewater constanter is van temperatuur. Als je dus zomers lucht van zee krijgt is dat relatief koud (het zeewater zal nooit veel warmer dan 20graden worden), als je 's winters lucht van zee krijgt is dat relatief warm en zal het niet gaan vriezen want het zeewater is nog boven 0.
Bij een hogedrukgebied wordt de lucht van het europese vasteland aangevoerd. Zomers is dit warme lucht omdat het land duizenden kilometers breed door de zon is opgewarmd. 's Winters is dit koude lucht omdat er geen zeeen op de route van de luchtstroom liggen om de lucht op te warmen. Als het hogedrukgebied trouwens midden boven Nederland ligt is er nauwelijks wind en kan de zon de grond opwarmen zonder dat de opgewarmde lucht 'weggeblazen' wordt.

Dit verhaal is een beetje kort door de bocht omdat je in de praktijk nog te maken krijgt met fronten, bovenstromen, en positie van de drukgebieden enz. Maar in de basis is dit het idee.