Gistermiddag zag ik, zo rond 3 uur in de middag zon en maan tegelijk maar de maan was half hoe kan dat? hij zou toch vol moete zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom zou het gisteren volle maan moeten zijn?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt aan de maan altijd zien waar de zon staat.
Het midden van de verlichte helft van de maanbol wijst immers precies naar de zon.
Dag of nacht, dat maakt niet uit.

Het beste antwoord

Er is alleen volle maan als de maan precies aan de andere kant van de aarde staat als de zon. Want dan schijnt de zon van achter je op de maan, en wordt de kant van de maan belicht die jij ook ziet.
Als je de maan overdag om 3 uur ziet, kan het dus nooit volle maan zijn.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedankt voor het antwoord, ik kwam er zelf niet op. Fijn dat ik iets heb geleerd