Kan er een nieuwe ijstijd ontstaan als het ozongat steeds groter wordt?

Als het ozongat steeds groter zou worden, kan dan
daardoor warmte vanaf de Aarde verdwijnen naar de ruimte?
En kan er dan misschien zelfs een
nieuwe ijstijd ontstaan?

Of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ozon is inderdaad een broeikasgas, als er veel minder van in de atmosfeer zou zitten, zou het broeikaseffect minder worden en zou de aarde in principe dus afkoelen. Dit zou een ijstijd in kunnen leiden.

Maar dit is niet het belangrijkste effect van ozon: ozon reflecteert ultraviolette straling van de zon. Als het gat in de ozonlaag groter wordt, bereikt veel meer ultraviolette de aarde, en raken de cellen van levende wezens sneller beschadigd. Het leven op aarde kan niet tegen ultraviolet. Met andere woorden: we krijgen veel meer huidkanker. Als ozon uit de atmosfeer verdwijnt, wordt het leven op aarde voor veel soorten onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ozon is een vrij zwak broeikasgas, zwakker dan CO2. Het effect van ozon in het hele broeikasverhaal van de Aarde is verwaarloosbaar.

Andere antwoorden (2)

Er zijn verschillende theorieën over wat er met de aarde/het heelal in de toekomst kan gebeuren: Big Crunch, Big Rip, Big Chill...
1 ervan is inderdaad dat het sterk gaat afkoelen.

Big Chill is de naam van de eindtoestand van het heelal waarbij het heelal tot 0 K is afgekoeld. Een andere benaming van deze eindtoestand is de Big Freeze.
Onderzoek, onder andere met de WMAP heeft aangetoond dat de uitdijing van het heelal eeuwig zal doorgaan. In een verre toekomst zal het heelal zo koud zijn dat leven niet meer mogelijk is. Sterren zullen zijn uitgedoofd en nieuwe sterren zullen niet meer ontstaan. Melkwegstelsels zullen steeds verder van elkaar uit elkaar komen te liggen.
Als de temperatuur in de omgeving van de zwarte gaten lager is dan die van zwarte gaten zelf zullen ze verdampen doordat ze hawkingstraling uitzenden. Uiteindelijk zullen ook de zwarte gaten verdwenen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerder het verdwijnen van de golfstroom zou een nieuwe ijstijd kunnen doen onstaan:Sommige mensen denken dat er nog een nieuwe ijstijd aankomt omdat wetenschappers hebben onderzocht dat de golfstroom die Europa moet warmhouden minder krachtig wordt. Als die golfstroom verdwijnt gaan de temperaturen dalen en kan er een nieuwe ijstijd ontstaan.