De maan trekt het water van de aarde naar zich toe, zuigt zowat op. Er ontstaat daardoor recht onder de maan 'een hoge golf'. Niet zo maar eentje, maar één over honderden kilometers. Aan de tegenoverliggende zijde van de aarde hoopt zich tegelijkertijd ook water op. Dit wordt veroorzaakt door het draaiende onevenwichtige 'koppel' van maan en aarde en de hiermee samenhangende middelpuntvliedende kracht. Omdat de aarde zelf ook nog in z'n geheel naar de maan getrokken wordt, en de waterlaag door haar losse 'gladde' massa iets achterblijft bij de beweging van de aarde, wordt deze er in feite vanaf 'geslingerd', en hoopt het water zich daar aan de kant het verst van de maan dus ook op. Loodrecht op deze vloed-as, staat de eb-as. Precies: daar is het laag water! Omdat de aarde in 24 uur om haar as draait, is er twee keer per dag hoogwater: één maal recht onder de maan en één keer als de maan 'aan de andere kant' staat.
Omdat de maan in de tussentijd ook weer een stukje verder is gevorderd in haar maandelijkse baan om de aarde, schuiven de 'hoogwaterplekken' dagelijks een stukje op. Het duurt 24 uur en ongeveer 50 minuten voordat de maan weer loodrecht boven dezelfde plaats 'als de vorige dag' staat (waar de maan dan weer het sterkst aan het water trekt, d.i. waar het hoogwater is). Zo schuift dat moment van hoogwater dagelijks vanzelf 50 minuten op.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Honderden kilometers? Lijkt me wel erg veel...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niets aan toe te voegen Caat, ik was zelf al aan het werk toen kaaskoekie de reactie plaatste, dus kan ik nu pas reageren, bedankt hiervoor.
Soms is het zelfs extra breed, want soms liggen de maan en de zon op een lijn en trekken ze samen aan het water. Gelukkig gebeurd dit niet zo heel vaak, want inde havens richt het een ravage aan. Goede vraag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Simpel: op de plek op aarde waar het vloed is.