Kan sneeuw als het vriest verdampen?

Ik zie sneeuw langzaam verdwijnen ook als er niet met zout gestrooid is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (2)

ja, dat kan, in de natuurkunde heet dat sublimeren als een stof van vast naar gasvorm overgaat en de andere kant op van gas naar vast heet het rijpen

Toegevoegd na 1 minuut:
Je ziet het vooral als het koud en droog is, bij veel vocht in de lucht niet dan zal de sneeus smelten
12 jaar geleden
Alle stoffen op aarde bewegen. Een stukje kauwgom gaat na 30 jaar weg, maar dat kom puur omdat de moleculen van de kauwgom afspringen omdat de moleculen bewegen. Zo gebeurt dit bij elke stof die warmer is dan het absolute vriespunt (0K). Zelfs ijs verdampt dus al kan je dit niet zien en gaat dit sloom.

Toegevoegd na 58 seconden:
Nulpunt* en komt*