Als onweer in het water inslaat (een groot meer, zee, rivier) gaan alle dieren dood?

zie vraag :)
bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Wanneer het onweert en bliksemt kun je beter niet in het water zijn. Het water geleidt de stroom. Wanneer de bliksem het water raakt gaat de stroom alle kanten uit en het zal jou raken wanneer je aan het zwemmen bent. De elektriciteit van de bliksem kan zich namelijk goed verspreiden over het wateroppervlak.
Maar hoe zit het met vissen? Als de bliksem in het water in slaat zijn die vissen dan dood?
Nee, vissen gaan niet dood, zolang ze onder water blijven zijn ze veilig. De bliksem blijft aan de oppervlakte van het water. Onder het wateroppervlak neutraliseert de stroom.

Vissen in een vijver lopen een groter risico omdat vijvers vaak niet zo diep zijn. De kans dat een vis te dicht aan het wateroppervlak zwemt en geraakt wordt is groter. Aan de andere kant staan er ook vaak bomen bij een vijver en die bomen zijn eerder een doelwit van de bliksem dan het water eronder. De bliksem zoekt namelijk het hoogste punt in de omgeving.

Wanneer je een vis in het zwembad zwemt, zal de vis na een blikseminslag wel dood gaan . In het zwembad zijn metalen roosters die de electriciteit erg goed geleiden. De elektrische schok zal door het hele zwembad gaan!

Toegevoegd na 38 seconden:
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/dieren-en-planten/wanneer-het-onweert-en-de-bliksem-de-vijver-inslaat-zijn-de-vissen-
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Neen, alleen de dieren die vlakbij de inslag van de bliksem zijn. Het voltage van de bliksem wordt verspreid over het gehele wateroppervlak; net zoals bij koeien die in de wei staan. Deze gaan ook niet allemaal dood, alleen de koe die dicht bij een boom staat:

http://wiki.answers.com/Q/What_happens_when_lightning_strikes_water_or_the_sea._What_happens_to_the_fish_and_other_living_creatures_of_the_sea