Omdat de wind geen lichaam heeft. De verschijningsvorm van wind is luchtverplaatsing, en lucht zie je ook niet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Waarom kan ik wolken wel zien dan? Die hebben ook geen lichaam. En waarom kan ik een goed schoongepoetst raam dan niet zien? Een raam heeft duidelijk wel een lichaam.
anneliez
11 jaar geleden
Wolken bestaan uit waterdruppels.
Met een lichaam wordt niet alleen een mens of dier bedoeld maar ook iets wat vorm heeft
anneliez
11 jaar geleden
en de eigenschap van een glaslichaam is dat het doorzichtig is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Anneliez, wat is dat dan? Iets dat vorm heeft. Neem bijvoorbeeld rook. Rook bestaat uit gas, net als lucht, en dus net als wind. Toch kan ik rook zien. Wolken bestaan overigens grotendeels uit waterdamp, dus ook een gas. Wat ik bedoel aan te geven is dat je benadering van deze vraag verkeerd is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lucht is wel een lichaam, wind niet. Althans zo moet je het opvatten denk ik. Als lucht op allerlei plekken verschillend gekleurd was zou je wind wel gevisualiseerd zijn.

Andere antwoorden (5)

Omdat die nou eenmaal niet zichtbaar is. Je kunt 'm voelen, en als het hard waait ook horen.
Wind is luchtstroming. Net als adem zie je dat niet.
Amadea
11 jaar geleden
Wat betekent het als je iets ziet? Zien in het algemeen is het waarnemen van zichtbaar licht door je ogen en de interpretatie daarvan door je hersenen. Voor het zien is het dus noodzakelijk dat er licht in je ogen valt. Lichtbronnen, zoals lampen en de zon, zenden licht uit. Daardoor kun je deze zien.

Je kunt echter ook oppervlakken zien die geen lichtbron zijn. Dit komt doordat veel oppervlakken licht weerkaatsen, dit weerkaatste licht kun je ook waarnemen.

Dit is niet het hele verhaal, om een specifiek 'iets' te kunnen zien moet het contrast hebben ten opzichte van de achtergrond. Dit doordat de lichtintensiteit in een bepaald golflengtegebied anders is. Wij ervaren dat dan als een andere kleur. De lichtintensiteit in een golflengtegebied kan veranderen doordat verschillende elementen verschillende golflengtes licht absorberen. Een blauwe muur straalt geen blauw licht uit, maar absorbeert alle andere kleuren. Als je in een blauwgeschilderde kamer een rode lamp aanzet lijken alle muren zwart, immers ze absorberen al het licht.

Dus om iets te zien moet het licht produceren of weerkaatsen en in een golflengtegebied de intensiteit veranderen ten opzichte van een achtergrond.

Wind is bewegende lucht en produceert geen licht. Luchtmoleculen verstrooien wel rood licht (hierdoor lijkt de lucht blauw), maar als je naar bewegende lucht kijkt tegen de achtergrond van nog meer lucht zie je de lucht natuurlijk niet.

Wind is goed zichtbaar te maken door iets dat makkelijk meegevoerd wordt door luchtbeweging. In windtunnels doet met dit met rook.

Wind zie je dus niet omdat het geen licht produceert en nauwelijks licht verandert ten opzichte van de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wind is eigenlijk niet meer dan een luchtverplaatsing.

Het antwoord is dus eenvoudig: omdat je lucht ook niet kan zien.

Je kan lucht niet zien omdat de luchtmoleculen erg ver van elkaar verwijderd zijn. Of toch op molecuulniveau gezien ten opzichte van andere aggregatietoestanden. De licht-deeltjes (fotonen) gaan daar dus erg makkelijk tussendoor.

Bovendien hebben meest in lucht voorkomende atomen en moleculen respectievelijk geen of meestal erg eenvoudige chemische verbindingen waardoor ze weinig reageren met licht.

Wil je lucht kunnen zien dan moet je ervoor zorgen dat lucht zelf licht gaat geven zoals bijvoorbeeld bij een vlam, een plasma of een bliksem.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De wind is een verplaatsing van een onzichtbare samenstelling van div. gassen.
Zo zie je de kou en warmte ook niet.
Ik zie ook de zwaartekracht niet, alleen de gevolgen ervan.
Ook mijn gedachte is onzichtbaar ,net als mijn karakter, ook daar kun je alleen de gevolgen van zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De reden dat je warmte niet ziet is anders dan dat je wind niet ziet. Je ziet warmte niet omdat je ogen ongevoelig zijn voor infrarood, niet omdat het geen straling uitzend. Je ziet wind niet omdat het geen onderscheidbaar andere frequenties weerkaatst dan de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ieder voorbeeld is aanvechtbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom is het verstandig niet te antwoorden in voorbeelden, maar daadwerkelijk antwoord te geven op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voorbeelden kunnen een prima functie hebben, maar kunnen soms zo belangrijk worden, dat de vraag zelf vergeten wordt en gaat de rest van de discussie alleen maar over voorbeelden.
Vaak kun je wel verschillen in windsnelheid zien in verschillende luchtlagen in de vorm van valstrepen en windveren. Ook bij zomerhoosjes, tornado's en dergelijke is er genoeg water of rommel in de lucht om de beweging zichtbaar te maken.
Ook op grote schaal kun je simpel de wind waarnemen door het volgen van de wolken.