Waarom daalde de temperatuur na het het krijt naar het paleoCEEN weer? En hoezo steeg deze weer aan het einde van het Paleoceen?

En daalde deze weer van het Eoceen naar het oligoceen?

(allemaal tijdvakken van het paleogeen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee? Mag je tegenwoordig niet meer geïnteresseerd zijn?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, waarom is altijd lastig... daar zou je echt een geologieboek op na moeten slaan ben ik bang. We kunnen het ook alleen maar verklaren met de kennis die we nu hebben van klimatologie, en die is nog niet zo geweldig (zoals die hele discussie over de opwarming wel bewijst).

Antwoorden (2)

De temperatuurdalingen op het einde an het krijt zijn er waarschijnlijk gekomen als gevolg an de fameuze meteorietinslag….die niet alleen het einde betekende van vele grote reptielen….maar ook zorgde voor algemene verduistering (een beetje vergelijkbaar met de uitbarsting van de Krakatoa twee eeuwen geleden ....maar dan veel ,veel erger.
Niet alleen door de meteorietinslag trouwens , maar ook door de Deccantrap in India ... die vergelijkbaar is met de Siberische Trappen uit het Perm , die weliswaar een temperatuurverhoging met zich brachten en een H²S uitstoot , maar die op sommige plaatsen vooral verduistering van het zonlicht met zich brachten.
Het einde van het krijt ( het zgn. Maastrichtien) was ook koeler door de veranderde zeestromingen.
Het paleogeen was dus vrij koel en op het einde : in het oligoceen is de huidige ijskap op Antarctica ontstaan.
Het vroege eoceen echter was een ‘broeikastijd’....die heel veel tropische planten voortbracht . Planten zorgen voor zuurstof ....en zuurstof is geen broeikasgas . Zuurstof= lagere temperaturen.(Een beetje vergelijkbaar met de overgang van het carboon naar het perm)

Antwoord toevoeging:

Toegevoegd na 10 minuten:
carboon - perm : slechts een beetje vergelijkbaar (want in het laat carboon bestonden er naast hete plekken ook ijskappen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vraagje: je zegt dat in het vroege Eoceen de temp heel hoog was door broeikasgassen en dat daardoor veel tropische planten konden groeien die 02 afgeven wat weer zorgt voor minder broeikasgas. Betekent dat dan dat door die tropische planten de temp weer ging dalen en dat het daarom in het oligoceen weer kouder was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ondermeer ja.
In het eoceen was er een massa aan zoetwatervarens ( in de Noordelijke Ijszee) die methaan uitstoten en voor het broeikaseffect zorgden.Op het einde van dat tijdperk was dat minder het geval , zodat zuurstof overheerste en het broeikaseffect minder werd.
Maar dat is niet de enige reden van afkoeling ( vooral iet in onze contreien ).... Door et verschuiven van Antarctica naar het Noorden ontstonden koude golfstromen naar het Noorden....die volgens sommigen nog meer invloed hadden op ons klimaat.
Aangezien Noord en zuid Amerika nog niet aan elkaar gegroeid waren kwam een deel van die koude stroming ook van tussen de Americas.
Er zijn nog een aantal verklaringen , maar die zijn meer gebaseerd op de huidige visie op ijstijden : namelijk de Milancovic parameters .....maar hoe verder we in het verleden kijken hoe onduidelijker die drie pijlers na te gaan zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Milankovi%C4%87-parameter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoetwatervarens , niet de uitstoot , sorry , maar het rotten an de planten= methaan
let wel : dit gaat over perioden tot 20 miljoen jaren , nauwelijks te vatten. Een laagje stof op Uw auto van één tiende millimeter op een jaar zou een laag worden van meer dan 200 meter
Toevoeging op het bovenstaande antwoord is dat door verschuiving van de continenten ofwel de continentale platen, de golfstromen werden onderbroken waardoor de warmte niet meer of slecht werd verspreid.

Toen uiteindelijk de continenten zich weer verplaatst hadden werd de warmte weer beter verspreid.

Zag er laatst nog een documentaire over kan alleen niet meer herinneren hoe deze heette.