Gaan alle 'vallende sterren' van de Perseïden dezelfde kant op?

In deze tijd van het jaar zijn er veel 'vallende sterren'. Gaan die allemaal dezelfde kant op? En hoe is dat dan, van oost naar west?
Ik heb geprobeerd ze te zien, maar soms weet ik niet of ik een vliegtuig bewonder of een vallende ster...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kan mijn vraag en het antwoord daarop je wat verlichten: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/baan-legt-perseiden-meteorenzwerm.359918

Het beste antwoord

Vallende sterren lijken allemaal vanuit hetzelfde punt te komen. In dit geval uit het sterrenbeeld Perseus (vandaar de naam).

Het verschil met een vliegtuig is duidelijk: vallende sterren vallen hooguit een seconde of zo en verdwijnen dan. Bovendien knipperen ze niet.

Een vliegtuig beweegt veel langzamer en heeft knipperende lichten.

Misschien verwar je vallende sterren met satellieten: satellieten bewegen sneller dan vliegtuigen, knipperen niet al varieert de helderheid vaak wel langzaam.
ISS is de meest opvallende satelliet: helderder dan de helderste sterren.
Als je ISS ziet en het is mooi weer: neem nog een wijntje, anderhalf uur later komt hij waarschijnlijk weer voorbij :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zaterdag 2 x gezien, jammer dat we niet meer naar Andre kunnen zwaaien!

Andere antwoorden (3)

Wij zien alleen de stentjes die in de aardse dampkring verbranden. Tenzij dee aantrekkingskracht van de aarde te groot is , zullen er veel de aarde missen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is geen antwoord op de vraag.
Bij de Perseiden is dit niet zo heel erg duidelijk, viel mij deze keer op. Er zijn veel meer van deze meteorenregens, en soms komen ze heel duidelijk allemaal vanaf de zelfde kant.
De Perseiden komen bij het sterrenbeeld Perseus vandaan, de Leoniden bij het sterrenbeeld leeuw, en zo zijn er nog meer.
Wanneer het sterrenbeeld op het moment van de "regen"zich dicht bij de horizon bevinden, zie je duidelijk waar de meteoren vandaan komen, en gaan de sterren vanuit het punt waar je staat gezien ook min of meer dezelfde kant op. Maar als het sterrenbeeld zich ongeveer boven je bevindt, kun je het veel minder goed zien, en gaan ze boven in de lucht alle kanten op. Dat was nu zo, ik zag ze echt aan alle kanten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik schrijf hierboven dat de sterren vanuit het punt waar je staat... enz, het gaat uiteraard niet om sterren, maar om meteoren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de Perseiden bewegen niet allemaal dezelfde kant op. Zoals hierboven al gezegd is: ze lijken allemaal min of meer vanuit hetzelfde punt te komen, nl. het sterrenbeeld Perseus. Dit punt noem je het radiant van de Perseiden.
Als je er heel veel zou zien en je zou alle sporen tekenen, krijg je dus een soort 'stralen' vanuit Perseus, zoals in het onderstaande plaatje. Maar ze kunnen op alle mogelijke plekken aan de hemel verschijnen en naar alle mogelijke kanten bewegen.

Het is zelfs helemaal niet zeldzaam om een vallende ster te zien die niet uit het radiant komt, omdat er eigenlijk altijd wel vallende sterren te zien zijn omdat er meerdere zwermpjes tegelijk actief zijn. Zo'n meteoor uit een 'rare richting' wordt door de sterrenkijkers een 'sporadische meteoor' genoemd.

Het verschil met een vliegtuig is echt heel goed te zien: een vliegtuig heeft knipperende lichtjes en beweegt langzaam, een meteoor zie je maar heel kort en trekt een lichtend spoor. Vaak zie je ook nog lichtjes die niet knipperen en toch heel langzaam bewegen: dat zijn satellieten. En als je aan het sterrenkijken bent en er komt een hele heldere satelliet over, dan heb je grote kans dat je het International Space Station gezien hebt!

Het hoogtepunt van de Perseiden heb je trouwens al gemist, dat was in de nacht van zaterdag op zondag, maar er is nog steeds goede kans dat je ze ziet. Gewoon een half uurtje op je dekentje in de tuin gaan liggen (op een goed donkere plek is natuurlijk nog beter) en naar boven staren.

Van zaterdag op zondag zaten de visuele waarnemers op ongeveer 20 Perseiden per uur.

Toegevoegd na 3 minuten:
Die 'vallende sterren' komen trouwens helemaal niet bij Perseus vandaan, het zijn stof-en puindeeltjes die in een baan om de zon gaan en daarbij in het pad van de aarde terecht komen. De komeet Swift-Tuttle (die ook z'n baantjes rond de zon draait) is de bron van al dit puin, telkens als hij dicht bij de zon komt, laat er wat materaal los.