Hoe waarschijnlijk is het dat de bliksem inslaat op je elektriciteit of tv kabel, als je in stedelijk gebied woont?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Dit risico is klein maar evengoed altijd aanwezig, vooral wanneer je huis naast een hoog voorwerp staat, zoals bijv. een hoge boom:

In ieder gebouw is wel een leidingsysteem voor onder meer electriciteit, gas, water, CV, kabeltelevisie, telefoon en dergelijke aanwezig. Daardoor is het risico op blikseminslag door overslag of afslag vergroot. Dit kan dan dus optreden als bijv. een boom door de bliksem wordt getroffen. De bliksemstroom kan dan via de wortelvertakkingen het gebouw worden binnengeleid. Daardoor kan schade in het huis worden aangericht aan de elektrische installatie en de aangesloten apparatuur, zonder dat het huis daadwerkelijk door een blikseminslag is getroffen. Dergelijke verschijnselen worden ook wel aangeduid als de 'directe gevolgen' van een indirecte blikseminslag.

Als je buren een bliksemafleider hebben maar jij niet, is je huis op geen enkele wijze tegen bliksemverschijnselen beschermd. Sterker nog: je loopt de kans dat op het moment dat het bij de buren inslaat, er door overslag en afslag naar jouw huis, via ondergrondse leidingstelsels, kabels en dergelijke een bliksemdeelstroom je huis wordt binnengeleid met alle gevolgen van dien.

Tot slot nog wat feiten over inslaande bliksem, waaruit af te leiden valt dat de waarschijnlijkheid op een blikseminslag niet zeer groot is, maar wel degelijk regelmatig voorkomt in Nederland:

-In Nederland bliksemt het gemiddeld 200.000 keer per
jaar.
-Gemiddeld overlijden in Nederland jaarlijks zes mensen
aan een blikseminslag.
-In Nederland loopt de directe schade als gevolg van
blikseminslagen op tot 100 miljoen euro per jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat kan bijna niet kabels liggen meestal in de grond
en zijn beveiligt tegen schokken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kabels onder de grond liggen zegt niks over het risico.
Ze kunnen wel degelijk geleiders zijn van bliksem.
In een bewoond gebied waar de kabelkastjes aan de weg zijn geplaatst, komt het een heel enkele keer wel voor.
Maar als de bliksem vlak bij ergens in slaat, kan er ook schade ontstaan, door een sterk magnetisch veld van de bliksem.
Maar ook dat is een zeer kleine kans, maar wel mogelijk.
Eigen ervaring.