Heeft regen die boven zee valt nut, of kun je dit zien als een foutje/inefficiëntie van de natuur?

Mensen (en zoogdieren) die op een vlot de oceaan over willen kunnen zoet water (in de vorm van regen) gebruiken om te overleven. Maar wie kan mij vertellen wat voor verder nut regen kan hebben die boven de oceaan valt?

Toegevoegd na 1 uur:
ik probeer het nog een keer om de antwoorden te krijgen die ik zoek:

Wat zijn de gevolgen van regen die in zee valt?
voorbeeld antwoord:
-het vult het zeewater weer aan, zodat de zee niet helemaal kan verdampen (alhoewel dat ook via rivieren gebeurt lijkt me)

Ik ben op zoek naar voorbeelden, zijn er bijvoorbeeld levensvormen aan de oppervlakte die graag vers regenwater willen hebben?
Kunnen er andere stoffen mee verdampen? Dus kan regenwater nieuwe elementen in een zee dumpen die invloed kunnen hebben op de zee? Kan regen op deze manier een zee leefbaarder/gezonder maken?
Kunnen bacterieen in een regeldruppel zitten? Dus kunnen er levensvormen via regen in de zee belanden, en in zout water overleven?

Wie heeft er antwoorden of voorbeelden? De discussie over 'nut' wil ik hier niet gaan voeren.

Toegevoegd na 1 uur:
Dus mijn gedachtespinsels hierboven gaan over bijvoorbeeld rivier of meer water dat verdampt en de zee voedt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Niet alles op deze aarde heeft nut
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou dat nou weer nut moeten hebben? Definieer 'nut'. Probeer bijvoorbeeld je eigen nut eens te definieren...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De natuur 'denkt' niet in vormen van nut of efficiëntie maar volgt strikt de natuurwetten. En als een wolk verzadigd is valt er neerslag of dat nu boven zee of boven land is

Antwoorden (3)

Dat kun je zien als aanvulling van het verdampte zeewater.
De natuur is geen logisch denkend organisme.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een paar gevolgen van regen in zee:
Het druppelen op het zee-oppervlak zorgt er voor dat er meer zuurstof in de bovenste laag van de zee komt.
Door de verdamping van het zeewater koelt de lucht boven zee af.
Stofdeeltjes uit de atmosfeer die gevangen zijn geraakt in de regendruppeltjes 'bemesten' het zeewater.
Het zoutgehalte van de bovenste waterlaag is na een flinke bui tijdelijk wat lager.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verreweg de meeste regen valt boven zee, en dat heeft verder geen nut en is ook geen foutje of inefficientie.
Levensvormen in zee hebben water genoeg, die hoeven geen regen. Misschien dat sommige vogels het leuk vinden, maar zeevogels zijn op zeewater aangepast. Vissen en zeezoogdieren merken weinig of niks van regen.
Weinig regen komt van verdampte rivieren en meren, de meeste regen komt van verdampt zeewater, of (veel minder) van planten.
Regenwater is bijna zuiver water, maar kan wel luchtverontreiniging opnemen en doen neerslaan (zure regen.)
De zee krijgt elementen uit riviermondingen. Er verdampen geen stoffen of bacterien mee, of wat dat ook voor hersenkronkel moge zijn.