waar komt benauwdheid vandaan buiten?

Vandaag geen zon gezien, maar wel heel drukkend benauwd weer. Hoe ontstaat die benauwdheid??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je ziet al in de antwoorden dat je geen zon nodig hebt voor drukkend weer. Hoe meer bewolking en vochtigheid hoe drukkender, er viel gisterenmiddag hier ook een heel klein beetje motregen: nog vochtiger!

Antwoorden (2)

het knmi zegt er het volgende over: warm weer kan drukkend aanvoelen wanneer de lucht erg vochtig is. In Nederland komt dat vaak voor in de zomerperiode, vooral wanneer de warmte wordt bedreigd door onweer. De lucht wordt dan geleidelijk vochtiger, waarbij meestal ook de bewolking toeneemt of overheerst

Toegevoegd na 38 seconden:
Via de link nog wat aanvullende info
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Drukkend warm is een indicatie dat er onweer in de lucht zit. Het betekent dat de temperatuur relatief hoog is en er een hoge luchtvochtigheid is. Het enige wat dan nog nodig is, is koude lucht hoger in de atmosfeer, waardoor buien eenvoudig kunnen ontstaan. Hoe groter het contrast in temperatuur op verschillende hoogtes, hoe meer energie in de atmosfeer.

Men spreekt ook wel van zwoel, klam of broeierig. Of iemand het daardoor benauwd heeft hangt mede af van inspanning, de gezondheid, de kleding en de mate van transpireren.
Amadea