Wat betekent code geel van het knmi?

Morgen is er onweer aangekondigd op niveau 'code geel' en ik wilde eigenlijk de fiets pakken. Is dat gevaarlijk? Wat houdt code geel precies in?

10 maanden geleden
1.2K
Ritsuka
10 maanden geleden
Gewoon www.buienalarm.nl checken voor je weg gaat, en gezond verstand gebruiken

Antwoorden (1)

Code geel: “wees alert”.
Er is _mógelijk káns op gevaarlijk weer_. Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven. De zekerheid is minstens 60 procent.

Wat de code precies kan inhouden, vind je in de tabel van de bron:
https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/knmi-waarschuwingen

Jouw fietstocht kán vanaf de middag* flink verpest worden door onweersbuien met dus onweer, hevige wind en felle neerslag. Dus dat je tijdelijk niet wil of zelfs niet eens kúnt fietsen (*mede afhankelijk van wáár je in NL bent).
Onweer kan voor een fietser gevaarlijk zijn en windstoten kunnen je van je fiets blazen en boomtakken doen afbreken.

Ik zou de ‘voorspellende beelden’ van 3 en 8 uur vooruit van de buienradar in de loop van de ochtend maar goed in de gaten houden. Zelf zou ik rekening houden met dinsdag niets buiten plannen als het te vermijden is.
.
Let wel: die vooruitblik van Buienradar geeft een indruk van de verwachte opmars van het naderende weersysteem waarin op willekeurige plaatsen buien kunnen gaan ontstaan. Je kunt er niet uren van tevoren op zien wáár elke bui zal ontstaan.
NOS-weerman Peter Kuipers Munneke zegt het zo: “Het enige dat een regenradar doet is de koers van bestaande regen in de heersende windrichting extrapoleren. Vooral in de zomer gaat dat mis, omdat neerslag dan meestal lokaal ontstaat, door convectie (zonlicht warmt de grond op en dan kán de lucht erboven soms gaan opstijgen: thermiek). Buien kunnen dus ontstaan vanuit het niks, en verdwijnen ook zomaar. Regenradars missen daardoor buien, of berekenen regen van buien die ondertussen alweer oplossen. Kijk liever naar het radarbeeld van het afgelopen uur en maak zelf een inschatting."
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/06/16/wat-een-weerapp-kan-betekenen-voor-de-vakantieganger-en-wat-niet-a4167124
Toegevoegd op 20 juni 2023 01:49: tekst
Bordensteker
10 maanden geleden