Waarom is het rondom zonsopkomst het koudst?

In de winter en het voorjaar worden rondom zonsopkomst de laagste temperaturen gemeten. Waarom is dit?

Toegevoegd na 1 week:
En niet alleen omdat het in de nacht afkoelt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.6K

Antwoorden (3)

Meestal is het koudste moment van de dag te vinden vlak voor zonsopkomst of iets erna. In de nacht staat de aarde namelijk warmte af en pas als de zon weer gaat schijnen, kan de aarde weer warmte opnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik, maar vlak voor de zonsopkomst kan de temperatuur plotseling een duik nemen. die niet te verklaren is door de grafiek van de nachtlengte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, dat zijn de geheimen van de natuur...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb oplossing zelf al gevonden. Zie :http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/3f66758abe9dce8a4c71beb9f62627af/article/temperatuursdip_na_zonsopkomst.html
Dan heeft de aarde de meeste tijd gehad om af te koelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is niet in de winter of het voorjaar zo ....dit is doorgaans gans het jaar zo. Tenzij er onverwachte wendingen zijn , zoals radicale verandering van windrichting (bv. noord)
De reden is simpel : Wij danken onze warmte vooral aan de Zon. Wanneer de Zon verdwijnt koelt het dus af . Bij Zonsopgang heeft de Aarde dus een hele nacht kunnen afkoelen . Van wanneer de Zon (of het licht bij bewolking) terug verschijnt zal het heel vlug weer warmer worden.
Het is nu wel zo , dat de Aarde het meeste afkoelt bij een heldere en droge lucht en dat dit veel minder is bij een dik wolkendek. Dat wolkendek heeft een beetje effect als een dekentje.
Op plaatsen die een heel heldere nacht hebben en waar de luchtvochtigheid zeer laag is zullen de temperaturen nog extremer zijn. vb: Op sommige plaatsen in de Sahara kan het 's middags 40°C zijn terwijl he' 's nachts -10°C is.
Het is wel zo : hoe vochtiger de lucht , hoe beter wij de temperatuur aanvoelen. Bij sneeuw en -1°C heb je vlugger koude voeten dan bij -10°C maar heel droge lucht.