Vanochtend om 8.30 u zag ik in de buurt van Goor tegenover de zonsopkomst een regenboog, terwijl er geen regen was. Hoe kan dat?

Ik zag eerst een roze verticale baan, die daarna steeds meer regenboog werd. Het duurde niet lang. Aan de andere kant was de lucht mooi gekleurd door de opkomende zon.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het zou kunnen omdat er laaghangende wolken waren, mist, nevel. Je kunt dan ook een regenboog(je) krijgen, want die wolk, mist, nevel, bestaat ook uit waterdruppels. Als je in het vliegtuig boven de wolken bent, zie je heel soms ook een regenboog om de schaduw van het vliegtuig; dat is dan op de waterdruppeltjes in de wolk. (Ik had dat toen ik voor het eerst vloog, was best nerveus, en toen was er zo'n gekleurde 'glorie' rond de schaduw van 'mijn' vliegtuig. Werd ik heel rustig van :).)
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Regenboog_(optica).