Waarom is 21 december niet meteen de koudste dag?

Vandaag, 21 december, is de kortste dag van het jaar omdat de zon dan het verst van de aarde vandaan staat en vanaf morgen weer dichterbij komt.
Maar waarom is het vandaag dan niet meteen de koudste dag?
Aangezien de stralen er nu het langst over doen de aarde te bereiken, lijkt het me logisch als het ook de koudste dag is en het nu weer warmer zou gaan worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

21 december is wel de kortste dag van het jaar, maar dat komt NIET doordat de aarde dan het verst van de zon vandaan staat, zoals je stelt.

Ga maar na: in Australië is 21 december juist de langste dag van het jaar. De afstand van de aarde tot de zon heeft er dus niets mee te maken.

Overigens: de aarde staat op dit moment juist *dichter* bij de zon dan op 21 juni...

--

Maar goed, waarom is 21 december dan toch niet de koudste dag van het jaar? Ik citeer de tekst die op de Wetenschappelijke Scheurkalender staat; deze tekst is geschreven door Harry Geurts van het KNMI.

"
De kortste dag met de laagste stand van de zon is meestal niet de koudste. Het dieptepunt wordt ongeveer een maand later bereikt.

Dat hangt samen met de langzame afkoeling van het water. Daardoor gelden aan de kust andere data dan landinwaarts.

In Rotterdam en Den Haag valt de koudste dag zo'n 45 dagen na 21 december. Voor het landinwaarts gelegen Winterswijk is dat verschil maar 10 dagen.
"
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus het is per definitie zo, dat 31 December altijd de koudste dag in W'wijk is?
Ik kan me anders heel goed voorstellen dat 31 December valt in een periode van zacht weer, zodat het buiten 10 graden of hoger is, terwijl er in Februari een koudegolf heerst met eraturen van -15.
M.a.w., volgens ij kun je niet vast stellen wanneer de koudste dag valt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat is natuurlijk een gemiddelde over meerdere jaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijkere uitleg, betere bron ;)