Is het mogelijk om land met bestemming akkerbouw om te zetten in agrarische grond (weiland)?

Voor het starten van een kleinschalige schapenhouderij zijn we op zoek naar agrarische grond met bouwkavel voor bedrijfswoning. Hetgeen we gevonden hebben heeft echter de bestemming akkerbouw. Ik kan nergens vinden in hoeverre akkerbouw bindend is of dat het vrij gemakkelijk kan worden tot grasland. Is dit mogelijk, waar moet ik op letten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je wilt dus eigenlijk goedkope landbouwgrond omzetten naar een bouwkavel, onder het mom van een paar schapen houden, en dit een bedrijf noemen. Het omzetten van akkerbouw naar grasland zal het probleem niet zijn, schapen houden zal ook nog lukken, maar om hier een bedrijfswoning te plaatsen zal lastiger zijn.
Je moet dan aan kunnen tonen dat je er minimaal voor 1 persoon werk hebt, en er ook een inkomen voor 1 persoon uit haalt. Dit is om te voorkomen dat meer mensen een hectare grond kopen en er een pony of 2 schapen op laten lopen en zeggen dat het bedrijfsmatig is, om er een woning te kunnen bouwen

Antwoorden (1)

Normaliter wordt een dergelijke wijziging genomen door de gemeenteraad. Je dient hiertoe een verzoek in te dienen bij betreffende gemeente.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ok, maar dat is wel mogelijk, tenzij er een pact ligt m.b.t.natuur of streekgebonden agrarisch cultuurlandschap, zoals in de bollenstreek.
Dacht dat het meer te maken zou hebben met een omgevingsvergunning.