Is er een onderzoek gedaan naar het dierenwelzijn van 'koloniekippen?'

De meeste legkippen in Nederland zitten anno 2017 in scharrelschuren. Veel boeren vinden het ongehoord dat bepaalde kooihuisvesting, bijv. koloniehuisvesting, bij kippen niet meer mag. Ik heb me er eens in verdiept, maar als ik naar kippen kijk die in koloniehuisvesting zitten, word ik daar niet bepaald vrolijk van... Daarom vroeg ik me af: bestaat er een (objectief) rapport waarin een onderzoek staat naar het welzijn van legkippen in koloniehuisvesting?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K
Castle
6 jaar geleden
Rapporten over dierenwelzijn zijn altijd subjectief. Er bestaan geen humane manieren om kippen te houden. Er bestaan alleen beter condities dan andere maar nog steeds slecht. Gemiddeld legt een kip 17 eieren per jaar behalve in de kippenindustrie waar ze gemiddeld 300 eieren moeten leggen. Hier is zoveel informatie over te vinden maar zelfs wat ik hier schrijf zullen mensen zien als subjectiviteit i.p.v. objectiviteit.
Rieneke1
6 jaar geleden
@Castle, + Om het er nog maar niet over te hebben dat voor iedere legkip een haantje, recht uit het ei, is vergast of versnipperd.
Z512099
6 jaar geleden
@Castle: 17 eieren per jaar ? Een volwassen kip legt toch gemiddeld 5 eieren per week ?
Rieneke1
6 jaar geleden
@Z512099 Al onze landbouwdieren worden zoveel mogelijk gemanipuleerd tot ze zo groot mogelijke productie hebben, of het nu om melk, biggen of eieren gaat. De dieren worden uitgewoond en zijn na een fractie van hun normale levensverwachting op en afgeschreven. Mensen van Red een legkip zien heel veel ontstekingen aan de voortplantingsorganen bij hun kippies. Maar ja, een ei hoort erbij he? :/ Waar Castle dus aan refereert is een wilde, ongemanipuleerde kip.
Castle
6 jaar geleden
Dank je wel Rieneke1 voor je uitleg aan Z512099. @Z512099
Bedenk eens dat een ei eigenlijk een onbevrucht is die het lichaam verlaat. Normaal noemen we dit menstruatie. Bedenk eens dat iemand 300 dagen per jaar menstrueert omdat die gemanipuleerd is. Geen enkel dier of mens hoort dit te doen. Je hebt je normale cyclus maar van de industriekippen wordt de voortplanting, geboorte en dood bepaald. Hun systeem wordt gemanipuleerd om enorm meer eieren te leggen. Zoals Rieneke1 zei krijgen ze ontstekingen en dergelijke. Google maar eens voor de grap op manieren om kippen te boosten voor meer eieren. Dan wil je niet eens weten wat er gebeurt met het vlees van de kippen die er niet goed meer uitzien en toch geslacht gaan worden t.o.v. de kippen die er wel verkoopbaar uitzien. Meer info:
http://freefromharm.org/animalagriculture/chicken-facts-industry-doesnt-want-know/

Antwoorden (1)

Ongetwijfeld.
De vakgroep Lifestock Research van Wageningen Universiteit doet onderzoek naar het gedrag en welzijn van dieren in de veehouderij. Zij hebben meerdere rapporten, en wetenschappelijke artikelen over dit onderwerp. Ongetwijfeld ook over legbatterijkippen.

https://www.wur.nl/nl/Expertises-Dienstverlening/Onderzoeksinstituten/livestock-research/Expertisegebieden/Dierenwelzijn-en-gezondheid-1.htm
http://edepot.wur.nl/190225