Waarom hebben sommige appelbomen in een kweekveld van die hele kleine appels?

Afgelopen dagen gezien in Zuid-Limburg bij appelkwekerijen.
Bijna alle bomen waren kaal en alle appels waren eraf (op een enkele na) echter heel af en toe stond er een boompje tussen dat weliswaar geen blaadje meer aan de takken had maar vol hing met appels, deze waren echter piepklein, zo groot als een walnoot.

Mijn vraag is nu? Hoe komt dit, is het een ziekte? Of een ander soort afwijking? En komt het nog goed, kan deze boom het volgende seizoen wel gewoon nog goede appels krijgen? Of blijft dit zo?

Het hele veld stond verder (voor de leek ten minste) vol met dezelfde soort appels dus het was vast niet expres zo bedoeld, en dan zouden ook deze mini appels wel geoogst zijn ondertussen.

Zie de foto, rechts boven hangt nog een appel van "normaal" formaat.

Picture for question
10 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het lijkt alsof deze boom zwakker is dan zijn soortgenoten, en dus minder 'energie' over heeft om mooie grote vruchten te worden.
Wel vreemd dat ze de appels eraan hebben laten zitten, want zo raakt de boom energie kwijt die hij nodig zou hebben om groter en sterker te worden

Het beste antwoord

omdat sommige appelrassen kruisbestuivers nodig hebben worden er soms wilde appelrassen tussen de bomen geplant ,als die vruchten dragen zijn die nauwelijks interresant voor de handel dus worden die niet geplukt en blijven hangen ,die zie je dan
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
klinkt als een valide antwoord, dank