Voordat de knollen gerooid worden, wordt het gewas loofgeklapt en/of doodgespoten. Door deze loofdoding vormen de knollen een steviger schil, waardoor ze bij het rooien minder beschadigd worden. De knollen worden met een rooimachine uit de grond gehaald. Afhankelijk van het ras wordt er vroeg, middelvroeg of laat geoogst.
10 jaar geleden
Het loofdoden van aardappelen is van belang om de volgende redenen:
• de kwaliteit van het geoogste product. Door het loof te doden stopt de groei en verkurkt de schil
waardoor de knol steviger wordt en minder gemakkelijk ontvelt en beschadigt. Ontvelling leidt tot een
versnelde uitdroging van de knol waardoor deze slap wordt. Slappe knollen beschadigen gemakkelijker.
Beschadigingen zijn bovendien invalspoorten voor ziekten. Ook neemt de waarde van het product af
door een minder gewenst uiterlijk.
om machinaal te kunnen rooien. Naast het verlagen van de kans op ontvelling zorgt de loofdoding voor
het verminderen van de hoeveelheid bovengrondse massa. Dit vergemakkelijkt het machinaal rooien.
Een derde punt hierbij is het loslaten van de knollen van de stolonen. Als het gewas afsterft breken de
verbindingen tussen stengel en knol af. Hierdoor komen de knollen los in de grond te liggen. Als de
stolonen nog intact zijn dan kunnen door schudden tijdens het rooien de stoloonverbindingen verbreken,
maar extra schudden en ook het wegtrekken van de stengels via de loofrollen, leidt tot extra
beschadiging van de knollen.
• Bij pootaardappelen is de belangrijkste reden voor een vroege loofvernietiging het voorkomen van
besmetting met virusziekten